Projektsamordnare (PMO) digitalisering Enheten Digitalisering&IT

Linköpings kommun / Datajobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping, har Kommunledningsförvaltningen en viktig samordnande roll. Vi ger stöd och service till hela kommunen, företag och organisationer. På så sätt skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer. Att arbeta hos oss är att vara med och göra skillnad - att påverka samhällsutvecklingen. Vårt arbete berör de flesta Linköpingsbors vardag och bidrar till ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd till den politiska ledningen. Inom vår förvaltning ryms också modern kommunikation, effektiv administration och ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning, säkerhet och digitalisering. Allt det grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.

Om arbetsplatsen
Kommunens digitaliseringsstab är ansvariga för ledning, styrning och samordning av kommunens digitaliserings och IT-verksamhet. De ska arbeta tillsammans med verksamheten och kommunens IT-leveransorganisation (LKDATA) för att hitta digitala lösningar - lösningar som underlättar för medborgarnas kontakt med kommunen, medarbetarnas arbete och utveckling av den smarta staden Linköping.

Digitaliseringsdirektören har det övergripande ansvaret för att bygga upp ett digitalt infrastruktursystem för hela Linköpings kommun. Tillsammans med förvaltningschefer och objektsledare ute i verksamheterna prövas ständigt vilka behov och efterfrågningar på digitala verktyg som finns.

Linköping står inför ökade krav på tillgänglighet och transparens. Det ökar även kraven på teknisk tillgänglighet och snabb åtkomst till information och tjänster från medarbetare och invånare. Systemen ska vara effektiva och öka kvaliteten på kommunens service. Informationen ska vara korrekt, behörighetsstyrd, informationssäkerhetsklassad, och digital i hela dess livslängd. Kommunen arbetar aktivt med transformering till digitaliserade kommunövergripande tjänster och arbetssätt och prioriterar arbetet med "smart, effektiv och enkel förvaltning" och "uppkopplat, innovativt och hållbart". För att stödja detta har en funktion som projektsamordnare digitalisering inrättats.

Publiceringsdatum
2020-02-06

Dina arbetsuppgifter
Funktionen som projektsamordnare äger, utvecklar och förvaltar kommunens projektmodell. Som ansvarig för vårt PMO ska du samordna och följa upp kommunens portfölj med digitaliserings och IT-relaterade projekt. Arbetet kommer att
utföras i nära samarbete med projektledare inom de olika förvaltningarna, kommunens IT-avdelning, externa leverantörer samt övriga medarbetare inom enheten för "Digitalisering och IT-styrning".
Som projektsamordnare kommer du att:

• Arbeta med metodik för Linköpings kommuns projektmodell, projektstyrning och uppföljning.
• Styra, samordna och följa upp kommunens projektinitiativ i syfte att säkra strategisk följsamhet, progress och effekthemtagning.
• Skapa förutsättningar för att driva effektiva och framgångsrika projekt.
• Utgöra kompetenscentra inom projekthantering och projektmetodik för projekt- och styrgruppsmedlemmar.
• Representera staben i strategiska projektstyrgrupper.
• Coacha projektledare.
• Arbeta med förändringsledning.

Kvalifikationer
Du som söker tjänsten innehar högskoleutbildning inom data/IT eller Industriell ekonomi, kognitionsvetenskap, systemvetenskap, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har stor erfarenhet av IT-relaterade verksamhetsprojekt. Du har en god verksamhetsförståelse och kunskap inom metodik för genomförande, styrning och uppföljning av projekt och projektportfölj.

Som person är du en driven och initiativrik självstartare som arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor, du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samtidigt som du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du arbetar gärna mot mål och fokuserar på resultat.
Planera och organisera arbetet gör du på ett effektivt sätt. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 4602

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.


Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Linköpings kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Jobbnummer
5082893

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: