Projektledare/Vård- och stödsamordnare

Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Utökade stödinsatser på akutboende
Vill du vara med och motverka den akuta hemlösheten?
Socialförvaltningens boendeenhet söker nu en projektledare/vård- och stödsamordnare (50/50) till ett treårigt projekt på boendeenheten.

Projektet pågår från våren 2022 till och med 2025. Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet under utveckling, tillsammans med kompetenta kollegor som trivs på jobbet.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Arbetsplatsen
Boendeenheten är en del av socialtjänstavdelningen på Socialförvaltningen och en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser för vuxna med missbruks- och/eller psykosociala problem. Enheten omfattar verksamheter som akutboenden, skyddat boende för kvinnor med missbruk, stödboenden, tillnyktring och förlängd avgiftning, boendestöd samt familjevård.

I projektet ingår boendeenhetens tre akutboenden: Grimman och Aspudden som tar emot män från 20 år och uppåt, Hvilan som tar emot kvinnor i samma åldersgrupp samt Västberga boende, ett drogtolerant stödboende för män. Som vård- och stödsamordnare i projektet utgår du från Grimmans akutboende, som ligger centralt på Södermalm.

Enhetens insatser utgår från Stockholms stads program för att motverka hemlöshet samt utifrån sex principer: skademinskning, deltagarstyrt stöd, rätten till val och självbestämmande, skiljer på boende och behandling, aktivt engagemang utan tvång och fostran samt stöd riktat till återhämtning. Vi har ett förhållningssätt där alla behandlas lika och respektfullt, utan sanktioner. Enhetens regler är realistiska och hänger samman med uppdraget.

Publiceringsdatum
2022-03-08

Dina arbetsuppgifter
Uppdraget/projektet
Akutboende är tänkt att vara en tidsbegränsad insats, då planering för mer stadigvarande boende ska ske. Många klienter har komplexa problem med olika diagnoser, psykisk ohälsa och aktivt missbruk och förmår inte att leva upp till de krav som ställs för att komma vidare i processen ur hemlöshet. Det kan handla om att skaffa mobilt bank-id, hålla vårdkontakter, komma på inbokade besök etc. De har behov av att någon stöttar och hjälper dem att undanröja hinder, lotsa runt motkrafter som brukar stjälpa dem, som återfall i missbruk, avbruten medicinering etc.

I projektet vill vi nu pröva att tillsätta vård- och stödsamordnare med särskilt uppdrag att ledsaga och stötta klienten praktiskt. Det övergripande målet är att korta boendetiden på akutboende eller att minska antalet återkommande, korta placeringar och att få till stånd en mer hållbar placering, på sikt.

Inom ramen för biståndsbeslutet arbetar de på uppdrag av bitr. enhetschef, i nära samverkan med kollegor och placerande socialsekreterare.

Projektet leds av en styrgrupp som består av enhetschef, bitr. enhetschefer och utvecklingssekreterare. Projektledare är föredragande i styrgruppen och rapporterar regelbundet till ansvarig chef.

Projektledare och projektmedarbetare ingår i arbetsgrupp och har regelbundna avstämningar med placeringssamordnare och representanter från akutboendena och stödboendet.

Projektet skiljer sig från förvaltningens satsning på förstärkt samverkan ihop med Regionens psykiatri och beroendevård samt ett antal stadsdelar, men har också många beröringspunkter.

Arbetsbeskrivning vård- och stödsamordnare
Tjänsten som projektledare (50 %) har utöver roll och arbetsuppgifter som vård- och stödsamordnare (se nedan) också uppdraget att ha en samordnande funktion. Projektledaren förväntas ta en aktiv del i projektets utveckling och dokumentation och ha nära samverkan med ansvarig chef.

Som vård- och stödsamordnare (50 %) i projektet är din uppgift att kartlägga och göra tillgängligt det stöd som brukaren har behov av, samtidigt som de själv ger praktiskt stöd. För att lyckas med det behöver du ha en god uthållighet och mycket god samarbets- och initiativförmåga samt självständigt kunna planera, genomföra och följa upp insatser. Praktiskt stöd, kan t.ex. vara att ta kontakt per telefon och att följa med klienten på fysiska möten. Du stödjer klienten i kontakten med olika myndigheter samt andra nödvändiga kontakter. Du stöttar i att få in handlingar och dokument samt ringa samtal, kontakt med Skatteverket, Försäkringskassan, a-kassorna och vården.

I arbetet med att stödja klienten att hitta strategier och möjligheter är MI och LAB rådande förhållningssätt. För att lyckas i ditt arbete behöver du upprätta god samverkan och samarbete internt och externt.

Projektet är treårigt och är en verksamhet under utveckling och utvärdering vilket kräver att du är flexibel och öppen för förändring. Som projektledare/vård- och stödsamordnare förväntas du vara delaktig i utvecklingsarbetet och ha en förståelse för vad det innebär att arbeta i en verksamhet under utveckling. Du tror på att förändring är möjlig, och kan förmedla lugn och en positiv känsla till brukare även under svåra omständigheter.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
Tjänsten kräver socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. CM-utbildning är meriterande. Det kommer att finnas möjlighet att komplettera med utbildning inom ramen för projektet.

Erfarenheter
• Erfarenhet av arbete med målgruppen
• Erfarenhet och intresse av samsjuklighet
• Erfarenhet från socialtjänsten
• Erfarenhet av samverkan mellan olika aktörer som är relevanta för målgruppen

Som projektledare/vård- och stödsamordnare i projektet krävs att du har personlig mognad, att du är självgående samtidigt som du har ett nära samarbete med medarbetare och chefer på akutboendena, där du får stöd och där ni tar del av varandras kompetenser för att ge klienterna bästa möjliga stöd.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrig information
• Du arbetar i huvudsak måndag till fredag, kontorstid, men arbete på andra tider kan förekomma utifrån uppdragets art.
• Arbetet innefattar resor med kollektivtrafik och ibland med bil. Körkort är önskvärt.
• Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: snarast Tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1364".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Boendeenheten, Grimman

Kontakt
Ann-Christine Scherlin
0850844590

Jobbnummer
6415540

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: