Projektledare karriärvägsmodell Äldreomsorg

Lerums kommun, Äldreomsorg / Organisationsutvecklarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Äldreomsorg i Lerum

Utmaningarna med kompetensförsörjningen i välfärden är stora över hela landet, så också i Göteborgsregionens kommuner. Allra störst väntas utmaningarna bli inom äldreomsorgen. Med anledning av detta startades 2020 ett särskilt Branschråd för äldreomsorgen i Göteborgsregionen (GR). Som en åtgärd för att göra branschen mer attraktiv och likvärdig fick Branschrådet i uppdrag av kommunernas socialchefer att ta fram en gemensam modell för karriärvägar inom äldreomsorgen.

I den statliga utredningen om kompetensförsörjning i äldreomsorgen, Vilja välja vård och omsorg, framhålls att tydliga karriärvägar skulle kunna stimulera medarbetarnas utveckling i arbetet och därmed locka fler till arbete i verksamheterna.

För att öka attraktiviteten till yrkesutbildningar inom vården och omsorgen om äldre och få fler att vilja arbeta kvar, är det nödvändigt att den anställde får möjlighet att utvecklas i arbetet och att utbildning lönar sig. Det måste vara skillnad på de uppgifter som utbildad personal ska göra, och det som anställda med kortare eller ingen utbildning utför. Yrkesrollerna måste bli tydligare för att kompetensen ska användas rätt när resurserna är ändliga. (Statliga utredningen Vilja välja vård och omsorg 2021:52)

Särskilda boenden i Lerum är en av två pilotgrupper i GR och vi söker nu dig som vill vara projektledare för utveckling- och implementering av Karriärvägsmodellen i Lerum. Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2023-04-17

Arbetsuppgifter
Som projektledare för Karriärvägsmodellen i Lerum arbetar du med planering, implementering, genomförande och utvärdering av modellen på lokalnivå.

Du ansvarar för projektets alla faser och arbetar inledningsvis med framtagande av projektdokumentation såsom projektplan, riskanalyser, kommunikationsplan, uppdragsbeskrivningar mm.

I rollen ingår även att:
• Skapa aktivitetsplan samt säkerställa att aktiviteter genomförs enligt tidplan
• Ansvara för uppföljning av mål och delmål
• Vara Lerums representant i GR tillsammans med verksamhetschef
• Göra omvärldsbevakning
• Leda projektgruppen och stödja de arbetsgrupperna som tillsätts under projekttiden
• Samverka med chefer, HR, ekonom, fackliga organisationer

Kvalifikationer
Vi söker dig med minst två års erfarenhet från kommunal äldreomsorg och helst från äldreboende. Vi ser att du har någon form av utbildning, lägst i nivå med undersköterska.

Du har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt i såväl tal som skrift.

Arbetet förutsätter att du är självständig och modig och har god samarbetsförmåga. Du har lätt för att skapa kontakter och hitta till olika nätverk. Vidare så har du en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.

Uppdraget är på 50% dvs 20 timmar i veckan. Arbetstiderna är fritt upplagda och du planerar i stor utsträckning detta själv, undantaget är inplanerade möten med GR eller andra obligatoriska möten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.

Pågående anställning samt goda referenser i Lerums kommun är meriterande.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Denna tjänst tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1216270".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Äldreomsorg

Kontakt
Verksamhetschef
Atosa Jakobsson
atosa.jakobsson@lerum.se
0302-52 13 98

Jobbnummer
7663637

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Äldreomsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Äldreomsorg: