Projektcontroller för Röda Korsets Nationella avdelning

Svenska Röda Korsets Centralstyrelse / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse i Stockholm, Huddinge, Södertälje, Uppsala, Norrköping eller i hela Sverige

Bli en del av världens främsta katastroforganisation

Röda Korset är världens största humanitära nätverk, med uppdrag att förhindra och lindra mänskligt lidande. Röda Korset finns i hela världen, i 192 länder, för att hjälpa människor som drabbas av kriser, konflikter och naturkatastrofer.

Den svenska organisationen har sin bas i ca 700 lokala kretsar, med stöd av 430 tjänstepersoner på centrala kontor. Vi driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi ingår som en mycket aktiv medlem bland de 192 nationella föreningar som utgör den internationella Röda Kors- och Röda Halvmåne-rörelsen.

Svenska Röda Korset har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta. I ökande grad vill vi påverka och bidra till diskussionen hur vi långsiktigt stödjer samhällets och människors egen förmåga till hållbar utveckling - både i Sverige och på plats i andra länder. Vi behöver fortsätta förändra och modernisera oss, och det behöver du hjälpa oss att förverkliga.

Svenska Röda Korset bedriver ett stort antal projekt internationellt och nationellt. Vi söker nu en projektcontroller som vikarie för en föräldraledighet inom vår nationella avdelning. Det här är en tjänst för både hjärta och hjärna.

Som projektcontroller stödjer du genomförandet av ca 10 av dessa projekt inom den Nationella verksamheten. Rollen som projektcontroller på Svenska Röda Korset passar dig som gillar att jobba i en konsultativ roll mot många stödytor. Du trivs med ett högt tempo, har ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att prioritera och att arbeta mot deadlines. Du är pedagogisk och kan snabbt sätta dig in i stödmottagarnas behov. Du motiveras av att inte bara leverera på beställning utan även själv driva utveckling och processer kopplade till styrning och uppföljning av projekt.

Organisatoriskt så tillhör du controllerfunktionen som sammanlagt består av nio projektcontrollers, tre business controllers och en enhetschef. Funktionens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för bra beslutsfattande, effektiva verksamheter och en prioritering av resurser i linje med Svenska Röda Korsets långsiktiga mål.

Du kommer inledningsvis att främst arbeta mot nationella projekt, i nära samarbete med businesscontroller för nationella avdelningen.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter

• Stort fokus på planering och uppföljning av projekt med extern finansiering. Planering, budgetering, ansökan, hantering av villkor, genomförande, revision av projekten samt finansiell rapportering till givare.
• Kvalitetssäkra projektens finansiella rapportering och att stödja vid extern revision av projekt.
• Löpande verksamhetsnära process- och beslutsstöd till projektledare och enhetschefer. Stödet varierar beroende på projektets natur men kan exempelvis röra sig om avtalsfrågor, kostnads/intäkts-analyser, strukturer för rapportering mellan olika funktioner inom ett projekt etc.
• Stödja projektledare i planering, uppföljning och prioritering av resurser. Det kan röra sig om finansiell budgetering och uppföljning, prognosarbete, framtagande av relevanta nyckeltal och indikatorer, riskanalyser m.m.
• Vid behov göra självständiga analyser och riskbedömningar för de projekt som du stödjer.

Publiceringsdatum
2021-08-17

Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• 2-3 års relevant arbetslivserfarenhet inom ekonomi- och verksamhetsstyrning
• Goda färdigheter i Officepaketet, i synnerhet Excel
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska och svenska

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet av finansiell uppföljning och rapportering
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av arbete inom redovisning och revision

Dina personliga egenskaper
• Analytisk förmåga
• Hög energi
• Strukturerat arbetssätt och god förmåga att prioritera
• Kommunikativ och lösningsorienterad

Om tjänsten
Tjänsten avser ett vikariat till och med 2022-09-30 med placering på Röda Korsets kontor vid Mariatorget i Stockholm. Start den 15 september eller enligt överenskommelse.

För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Eriksson. Urvalsprocessen sker löpande och du är varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt. Vi tar inte emot ansökningar via mail.

Kontakt: Peter Eriksson peter.eriksson@redcross.se, tel 073-3407094.

Här hittar du kontaktuppgifter till de fackklubbar som finns representerade hos oss.

Då vi redan tagit ställning till rekryteringskanaler undanber vi oss kontakt med säljare av rekryteringstjänster och dylikt.

Varaktighet, arbetstid
• -

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Arbetsplats
Tjänstepersonsorganisationen

Jobbnummer
5905329

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse: