Programansvarig till Challenges Forum

Folke Bernadotteakademin / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Folke Bernadotteakademin i Stockholm, Härnösand, Kramfors eller i hela Sverige

Folke Bernadotteakademin (FBA) är myndigheten för fred, säkerhet och utveckling.

FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.

Vi söker en programansvarig till International Forum for the Challenges of Peace Operations (Challenges Forum). Programmet ingår i enheten för fredsoperationer, ledarskap och jämställdhet (PLG) och utgör sekretariatet för ett internationellt nätverk med fokus på doktrinutveckling inom fredsoperationer. Arbetet fokuserar på policy, forskning, doktrin- och metodutveckling i relation till fredsoperationer, främst i FN:s regi. Programmet leds av den programansvariga och består därtill av en senior strategisk rådgivare, en ansvarig för policy och lärande samt en eller två handläggare. Challenges Forum har utvecklats under drygt 20 år och är ett samarbete mellan 47 partnerorganisationer från 22 länder (se även www.challengesforum.org).

Tjänsten innebär arbetsledande ansvar och visst delegerat personalansvar för programmet (2-3 personer). Du är ansvarig för, planerar och följer upp programmets verksamhet och ekonomi. Du ska ha förmåga att tillsammans med medarbetarna formulera en vision/idé för programmets utveckling och leda verksamheten mot denna, samtidigt ska du genomföra och förvalta programmets idag högt uppskattade kärnverksamhet väl. Du rapporterar till enhetschefen, ingår i enhetens ledningsgrupp och deltar tillsammans med ditt program i enhetens och myndighetens löpande verksamhet, processer och aktiviteter. Då programmet utgör ett sekretariat till ett internationellt nätverk rapporterar du även till en styrgrupp av partners.

Målet med verksamheten är att bidra till utvecklingen av fredsoperationer. Workshops och seminarier genomförs löpande under året inom utvalda arbetsspår, till exempel ledarskap och ledning av fredsoperationer. Sekretariatet leder och samordnar arbetet samt koordinerar exempelvis policy briefs och studier som utgör underlag till workshops nära kopplade till forskning och lärande inom området.

En viktig del i arbetet är att skapa förtroende inom nätverket och att föra en kontinuerlig dialog med partnerorganisationerna och ledande personer inom fältet. Challenges Forum genomför också ett internationellt årsforum för partnerorganisationer och andra inbjudna gäster med representanter från polis, militär och civila funktioner relaterade till fredsoperationer. Samtidigt som du leder programmet bidrar du till genomförandet av aktiviteter.

Förutom nämnda arbetsuppgifter kan ytterligare uppgifter inom programmets och myndighetens övergripande mål komma att ingå.

Publiceringsdatum
2017-02-03

Kvalifikationer
• Akademisk examen t.ex. i statsvetenskap, freds-och konfliktstudier eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• konfliktstudier eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och relevant för tjänsten
• Längre arbetslivserfarenhet med relevant koppling till tjänstens arbetsuppgifter
• Erfarenhet av arbete från internationell organisation inom fredsoperationer, politiska processer och/eller internationellt utvecklingssamarbete
• Mycket god kunskap om fredsoperationer, fredsbyggande och/eller fred och säkerhet
• Erfarenhet av policy-, doktrin- och/eller metodutveckling
• Dokumenterad och aktuell chefs- och ledarerfarenhet
• Erfarenhet av styrprocesser, verksamhets- och budgetuppföljning
• Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift

Då FBA arbetar i en ständigt föränderlig miljö ställer tjänsten stora krav på flexibilitet och förmåga att arbeta självständigt med eget ansvar för resultat. Du har förmåga att ta initiativ och arbeta effektivt och du strävar efter att följa upp och slutföra arbetsuppgifter. Tjänsten innebär många personliga kontakter och förtroendeskapande verksamhet och kräver därför god samarbetsförmåga och social kompetens, liksom förståelse för politiska processer. FBA är en statlig myndighet och vi förutsätter att du arbetar strukturerat enligt interna processer och verkar för en god arbetsmiljö. Vi förväntar oss att du har gott omdöme och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete tillsammans med kunniga kollegor. Givetvis delar du vår värdegrund som bygger på engagemang, kompetens, samverkan och respekt.

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm. I tjänsten ingår resor, inrikes och utrikes.

Ansök senast 2017-02-26

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp.



Tjänstens innehåll:

Henrik Mungenast, tf enhetschef, Fredsinsatser, ledarskap och jämställdhet +46 (0)72-523 90 74

Allmänna och praktiska frågor: Camilla Jakobsson +46 (0)70 575 16 45

Facklig representant: Lisa Buijsse +46 10 456 23 00

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Folke Bernadotteakademin

Adress
Folke Bernadotteakademin
Drottning Kristinas väg 37
11428 Stockholm

Kontorsadress
Drottning Kristinas väg 37

Jobbnummer
3299449

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Folke Bernadotteakademin

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folke Bernadotteakademin: