Produktchef till Abena

OnepartnerGroup Sydost AB / Marknadsföringsjobb / Göteborg
2025-03-13


Visa alla marknadsföringsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos OnepartnerGroup Sydost AB i Göteborg, Borås, Trollhättan, Varberg, Uddevalla eller i hela Sverige

ABENA AB är en del av den danska familjeägda koncernen ABENA, med mer än 2 000 anställda och verksamhet världen över. I Sverige är vi totalt cirka 150 anställda med kontor och lager både i Växjö och Kisa. På enheten i Kisa finns även vår produktionsanläggning där många av våra egna produkter tillverkas. ABENA AB ansvarar för sälj- och marknadsbearbetning av främst vårdrelaterade artiklar, såväl som förbrukningsartiklar såsom skyddskläder, handskar, avfallshantering, engångs- och cateringartiklar, hygienpapper och rengöringsmedel. Våra kunder återfinns till största delen inom hälso- och sjukvård i offentlig sektor, men även inom detaljhandeln, industrin och bland grossister. Vi är ett expansivt företag som fram­gångsrikt kombinerar vår storleksmässiga styrka med ett familjeägt företags förde­lar, såsom korta beslutsvägar och flexibi­litet, för att på bästa sätt kunna svara på marknadens behov.

Till vår Produkt- och Marknadsavdelning söker vi nu en driven och affärsinriktad Produktchef, som vill bidra till vår fortsatta tillväxt och stärka vår marknadsposition. Placeringsort är inte avgörande för oss, det viktigaste är att hitta rätt person med rätt erfarenhet för rollen.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden:
Som Produktchef på ABENA AB ansvarar du för att underhålla och utveckla ABENA ABs sortiment på den svenska marknaden, inom flera specifika konceptområden. Målet är att optimera försäljning och lönsamhet genom att anpassa sortimentet efter marknadens nuvarande och framtida krav och behov. Du har ett helhetsansvar för de koncept som ingår i sortimentet, vilket innebär att du aktivt analyserar och optimerar produkterna för att säkerställa att de är konkurrenskraftiga och anpassade efter lokala marknader.

I tjänsten ingår att:
Hålla dig uppdaterad om marknadens trender och produktnyheter i samråd med säljorganisationen och affärsutvecklare, vilket gör att sortimentet utvecklas och anpassas i takt med marknadens förändringar.
Säkerställa marknadsmässiga priser för det definierade sortimentet och förhandla priser för lokala produkter utanför det globala sortimentet.
Anpassa det globala sortimentet till lokala behov, med målet att minst 95% av det lokala sortimentet baseras på det globala.
Kommunicera och informera internt om nyheter och förändringar i sortimentet samt prisförändringar till inköp för att säkerställa korrekt uppdatering i affärssystemen.
Genomföra prognoser för nya och förlorade affärer och ser till att inköp får korrekt information för effektiv planering.
Stödja anbudsavdelningen med produktspecifika frågor och samarbetar med andra avdelningar som marknad, försäljning och logistik för att säkerställa en effektiv och smidig produktintegration från idé till leverans.


Din Profil:
Vi söker dig som är driven och orädd - du tar dig an utmaningar och har modet att ifrågasätta och utmana för att nå bästa resultat.

Du har både kvantitativa och kvalitativa analytiska färdigheter samt ett gott siffersinne. Erfarenhet som förhandlare och ett strukturerat arbetssätt kännetecknar dig. Förmåga att prioritera och behålla ett helhetsperspektiv, alltid med fokus på att främja affären på bästa möjliga sätt. Vidare är du lyhörd för nya influenser och idéer, och kan värdera dessa ur ett affärsmässigt perspektiv. Då arbetet kräver samarbete med både interna avdelningar, koncernen och externa parter, är det också viktigt att du har god samarbetsförmåga.

För att lyckas i rollen ser vi att du har:
Minst gymnasial utbildning, starkt meriterande med eftergymnasial utbildning inom relevant område till exempel företagsekonomi/marknad.
Några års erfarenhet från en liknande roll, exempelvis som kategori- eller produktchef.
Goda kunskaper i Excel samt databashantering.
Flytande kunskaper i svenska, tal och skrift, och mycket goda kunskaper i engelska.
Erfarenhet av att arbeta inom eller med Facility Management är mycket meriterande.
Bakgrund inom försäljning är värdefullt.


Din ansökan:
Detta är en direktanställning hos ABENA AB som i denna rekrytering valt att samarbeta med OnePartnerGroup. Läs gärna mer och ansök via www.onepartnergroup.se.

Vi arbetar med löpande urval så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag. När du har visat ditt intresse matchar vi din ansökan med tjänsten och kontaktar dig via mejl eller telefon för återkoppling. I processen kommer sedan urval genom tester, intervjuer, referenstagning och bakgrundskontroll ingår för de kandidater som utifrån matchning med tjänstens kravprofil går vidare till kommande steg.

För ytterligare frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Pamie Berglund Moe på telefonnummer 070-428 63 87 eller pamie.berglundmoe@onepartnergroup.se.

Vi ser fram emot att få veta mer om dig. Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
OnePartnerGroup Sydost AB (org.nr 556927-8475), https://www.abena.se/sv-se/

Arbetsplats
Abena AB

Kontakt
Pamie Berglund Moe
pamie.berglundmoe@onepartnergroup.se

Jobbnummer
9218933

Prenumerera på jobb från OnepartnerGroup Sydost AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos OnepartnerGroup Sydost AB: