Process- och verksamhetsstödjare till Socialtjänsten IOF
Laholms kommun / Socialsekreterarjobb / Laholm
2025-07-11
Visa alla socialsekreterarjobb i Laholm,
Båstad,
Halmstad,
Örkelljunga,
Ängelholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Laholms kommun i Laholm Om Laholms kommun
Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare - varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.
Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme
Om rollen
Som process- och verksamhetsstödjare inom socialtjänsten arbetar du nära socialsekreterare och andra yrkesgrupper inom myndighetsutövningen.
Ditt uppdrag är att underlätta det dagliga arbetet genom att tillhandahålla administrativt och processinriktat stöd. Du är en viktig del i att säkerställa att arbetet bedrivs rättssäkert, effektivt och med god service. Tjänst som process- och verksamhetsstödjare är organiserad under enheten Barn och Unga inom IOF, Socialförvaltningen i Laholm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Vara ett stöd i ärendeprocesser, t.ex. genom att kvalitetssäkra dokument och mallar, kontrollera formalia och bistå i diarieföring. Bidra till att utveckla och förbättra arbetsrutiner inom myndighetsutövningen. Bidra till att utveckla verksamheten utifrån ny socialtjänstlag. Hantera enklare ärenderelaterad dokumentation och informationshantering på uppdrag av handläggare. Fungera som intern resurs för att vägleda i systemstöd såsom Life-care och Journal Digital. Samverka med andra stödfunktioner och delta i arbetet med att skapa, revidera och följa upp rutiner och riktlinjer. Stödja introduktion av nya medarbetare och socionomkandidater i administrativa delar av ärendeprocessen. Bevaka ärendeflöden och påminna om viktiga administrativa deadlines eller rättssäkerhetskrav.
- På socialsekreteras initiativ administrera hälsoundersökning enligt BBIC samt hälsoundersökning inför ansökan om LVU-vård.
- Handlägga inkomna begäran om utlämning av handling
- Handlägga resurser såsom kontaktfamiljer och kontaktpersoner avseende utredning, matchning och uppföljning.
- Ge stöd till övriga administratörer vid arkivering av akter
- Vid behov bistå socialsekreterare med registrering av beslut och insatser i Life-care.
- Bistå socialsekreterare med planering och sammankallande inför nätverksmöte/SIP/säkerhetsplaneringar.
- Bistå enhetschef med upprättande av tjänsteskrivelser inför behov av revidering av delegationsordning.
- Bistå enhetschef med framtagande av statistik.
- Vid behov bistå administratörer vid upprättande av avtal gällande familjehems- och HVB-vård.
Mot bakgrund av att verksamheten är i ett läge att ställa om till en ny socialtjänstlag kommer tjänsten under en period av cirka 1-2 år också att innebära upprättande av nya beslutsformuleringar och frastexter. Detta arbete kommer att genomföras i samarbete med systemadministratör och kan även vid behov komma att innebära att upprätta flödesscheman utifrån ny lagstiftning.
Beskrivningen kan komma att revideras under införandet av ny socialtjänstlag.
Publiceringsdatum2025-07-11KvalifikationerSocionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Meriterande är erfarenhet inom barn och unga. God administrativ förmåga och vana att arbeta med flera parallella processer. Kunskap om lagstiftning och riktlinjer inom socialtjänst (SoL, LVU, FB m.fl.) är meriterande. Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Goda IT-kunskaper och erfarenhet av verksamhetssystem (Treserva, Lifecare och Journal Digital).
Dina personliga egenskaperNoggrann, strukturerad och serviceinriktad. Förmåga att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer internt. Självständig och initiativtagande inom ramen för givna uppdrag. Trivs med att ha en stödjande roll och arbeta i bakgrunden för att andra ska lyckas i sitt uppdrag.
Övriga upplysningar
Intervjuer och rekrytering kan komma att ske löpande under ansökningstiden, varför ansökan om tjänsten bör ske omgående om intresse finns. Provanställning kan komma att tillämpas.
Övriga upplysningar
Bor eller arbetar du i Laholm, Våxtorp, Knäred eller Hishult och är intresserad utav uppdraget som RIB brandman kan du gå in på:
https://www.laholm.se/omsorg-och-stod/trygg-och-saker/raddningstjanst.Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken
Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.
Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/200".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Laholms kommun (org.nr 212000-1223)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Socialförvaltningen, Individ och familj, Barn och unga
Kontakt Carina Jäghammar
0430-26552 Jobbnummer 9425962