Problem- och Incident Manager till Utbildningsförvaltningen
Stockholms kommun / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad är Sveriges största kommunala förvaltning, med närmare 17 000 medarbetare och cirka 170 kommunala grundskolor och gymnasieskolor.
IKT-enheten ingår i avdelningen för utveckling och samordning på utbildningsförvaltningen. Avdelningen består, förutom IKT-enheten av forsknings och utvecklingsenheten samt uppföljningsenheten, på IKT enheten är vi totalt 70 medarbetare. I enhetens uppdrag ingår bland annat att samordna och stötta drift, förvaltning och utvecklingen av IT så att den svarar upp mot nuvarande och framtida krav från stadens pedagogiska verksamheter.
Vi erbjuder dig
• Möjlighet att arbeta för en av Sveriges största arbetsgivare.
• Trivsamma lokaler i centrala Stockholm nära Stadshuset.
• Ett utvecklande och lärorikt arbete med kompetenta kollegor.
• Semesterväxling, friskvård och klämdagar.
Publiceringsdatum2020-02-19Dina arbetsuppgifterSom processledare för Incident och Problem management processerna ansvarar du för att processerna löpande utvecklas och förfinas, kommuniceras, följs upp samt efterlevs. Du arbetar ihop med övriga processledare, t.ex. Change- och Release. Du arbetar också nära våra medarbetare inom våra förvaltningsobjekt samt våra externa leverantörer. Vidare kommer du att arbeta för att säkerställa minimal påverkan av incidenter och problem på verksamhetens arbete och ansvara för att information och lösningar finns dokumenterade.
I arbetsuppgifterna ingår att:
- Vidareutveckla, dokumentera, informera, utbilda kring Incident och Problem processerna.
- Etablera arbetssätt för att kontinuerligt förbättra processer, arbetsflöden, instruktioner, roller och ansvar. Både intern och externt ihop med våra leverantörer.
- Säkerställa att koordinering och samordning av resurser för att lösa "major incidents" fungerar.
- Säkerställa att våra leverantörer arbetar enligt överenskomna flöden med incidenter och problem.
- Ta fram rapporter och analysera trender för incidenter och problem samt vidta åtgärder för det som inte fungerar.
- Ha en löpande dialog kring incident och problem-flöden med våra leverantörer.
- Rapportera kring incidenter och problem.
Kompetens och erfarenhet vi söker hos dig
Du har:
- För området relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Flerårig och aktuell arbetslivserfarenhet som innefattar att operativt leda och följa upp incidenter och problems samt att anpassa och utveckla processerna.
- En god kompetens inom ITIL och de olika processerna samt ITIL CSI.
- Erfarenhet av arbete med incident- och problem i komplexa IT-miljöer och i samarbete med flera externa leverantörer.
Det är meriterande om du har goda kunskaper i hur ITIL ramverket kan samverka med förvaltningsstyrning enligt pm3 eller motsvarande förvaltningsmodeller.
Baserat på dina kunskaper och erfarenheter ska du kunna planera, göra tekniska bedömningar, rekommendera beslut samt komma med egna förslag och idéer. Vidare har du en god kommunikativ förmåga och erfarenhet av att framgångsrikt prata med personer med olika nivåer av kompetens och mognad inom området. Som person är du driven, lyhörd och serviceorienterad. Du är resultatfokuserad och har förmågan att se helheten. Att ständigt förbättra är någonting som du hela tiden eftersträvar. Du är också van att kommunicera och nätverka med både verksamhet, externa leverantörer och IT. Du förstår vikten av att vara prestigelös i mötet med verksamheter och är bra på att fånga behovsbilden samtidigt som du har integritet i dina konsultationer baserat på din erfarenhet och bedömning.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.
Övrig informationVi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-03-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/609".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen, IKT
Jobbnummer 5105541
Observera att sista ansökningsdag har passerat.