Presstalespersoner till kommunikationsavdelningen, Göteborg

Polismyndigheten - Göteborg C - Erns / Marknadsföringsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg C - Erns i Göteborg

Vill du arbeta i en av Sveriges mest spännande myndigheter? Nu finns möjligheten att medverka i Polismyndighetens samlade kommunikationsarbete där vi bidrar till att öka tryggheten i människors vardag och deltar i utvecklingen av vår gemensamma verksamhet
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 35 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, samt ett antal nationella avdelningar. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Kommunikationsavdelningen är en nationell avdelning som har medarbetare i samtliga sju polisregioner. Avdelningens uppdrag är att leda och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten, dygnets alla timmar. Tjänsterna är placerade på kommunikationsavdelningen Väst som består av 22 personer. Medarbetarna sitter i Göteborg och Halmstad men verkar över hela regionen. KA Väst består av såväl poliser som civilanställda vars främsta uppdrag är att stötta regionen i kommunikationsfrågor, strategiska och operativa. Några av medarbetarna har även nationella uppdrag och ansvarsområden.

Presstalespersonerna har sin arbetsplats i centrala Göteborg. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Publiceringsdatum
2022-09-23

Dina arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är primärt att avlasta vakthavande befäl på regionledningscentralen i mediefrågor, framförallt via telefon. Du kommer att skriva och publicera händelsenotiser där media och medborgare kan ta del av vad som har hänt senaste dygnet på polisen.se. Du ger intervjuer, såväl inspelade som direktsända, för press, radio, tv eller via andra digitala kanaler.

Du arbetar också med mer planerad och långsiktig kommunikation och skriver nyhetstexter och reportage om polisens verksamhet, håller utbildningar samt stöttar chefer och nyckelfunktioner inför deras möte med media. Du ingår i polisens stabsarbete vid större händelser/kriser och arbetar med kommunikationsplanering i olika projekt eller verksamhetsområden.

Du arbetar periodplanerat dagar och kvällar samt vissa helger. Viss beredskap ingår i tjänsten.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Avslutad svensk polisutbildning, alternativt avslutad utbildning inom journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som kan bedömas likvärdig
Minst ett par års aktuell arbetslivserfarenhet som är relevant för tjänsten

För att lyckas i rollen behöver du ha:
Goda kunskaper och erfarenhet av arbete knutet till relevant lagstiftning, exempelvis vad gäller offentlighet och sekretess
Dokumenterad erfarenhet av att producera skriftlig information, exempelvis texter, talepunkter eller faktaunderlag
Goda kunskaper i Officepaketet

Du behöver ha mycket goda kunskaper att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, samt goda kunskaper att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och kräver svenskt medborgarskap.

Meriterande
Följande är särskilt meriterande:
Aktuell erfarenhet av arbete knutet till polisär verksamhet och/eller goda kunskaper om polisiära frågor och statlig verksamhet
Erfarenhet av att ha gett/genomfört intervjuer via telefon, fysiskt på plats eller via andra digitala plattformar

Följande är i övrigt meriterande:
Erfarenhet av att arbeta med sekretesskänsligt material
Arbete med kriskommunikation
Erfarenhet av arbete med digitala publiceringsverktyg för webb, sociala medier, nyhetsbrev och/eller arbete med rörlig bild
Språkkunskaper som kan vara relevanta i riktade kommunikationsinsatser mot större språkgrupper

Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har gott omdöme samt har god källkritisk förmåga. Vi ser vidare att du har lätt för att samarbeta inom och utom kommunikationsavdelningen och kan hantera flera parallella engagemang och intressenter. I din roll har du förmåga att skapa förtroende och dina arbetsuppgifter utförs med kvalitet i fokus.
Arbetet ställer krav på en god förmåga att kunna växla mellan planerat och händelsestyrt arbete samt mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och hantera stundtals högt tempo. Vi ser därför att du är ansvarstagande, samvetsgrann och gärna delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.

Kontakt
Vill du veta mer om uppdraget? Välkommen att kontakta rekryterande chef Malin Sahlström kommunikationschef i polisregion Väst, malin.sahlstrom@polisen.se, tfn 010-5653181
Har du frågor om rekryteringsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult, Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se

Fackliga företrädare
Facklig information lämnas av:
Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information
Arbetsort: Göteborg/Ernst Fontells plats
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Periodplanerad
Tillträde: Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast: 12 oktober 2022. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se och märk din ansökan med diarienummer: A538.030/2022 i mailets ärendemening.

I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

För fullständig information om anställningen, se nedanstående länk:
https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/september/presstalespersoner-till-kommunikationsavdelningen-goteborg/
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-12

Adress
Polismyndigheten - Göteborg C - Erns
Ernst Fontells Plats
83752 Göteborg

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A538.030/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Ernst Fontells Plats (visa karta)
837 52  GÖTEBORG

Ansökan
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg C - Erns

Jobbnummer
7011156

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg C - Erns

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg C - Erns: