Presskommunikatör till Regeringskansliets presstjänst

Regeringskansliet / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Är du en erfaren presskommunikatör som trivs i en spännande miljö präglad av ett stundtals högt tempo? Vi erbjuder en variationsrik roll med många kontaktytor mitt i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets presstjänst hanterar mediefrågor som rör Regeringskansliet som myndighet. I rollen som presskommunikatör ger du god service till journalister via telefon och e-post. Du tar fram talepunkter och samordnar svar på frågor från media om myndigheten Regeringskansliet. Du bistår vid hantering av begäran om utlämnande av handling till journalister. I arbetsuppgifterna ingår också att ge råd och stöd internt i mediefrågor och bidra till att vidareutveckla myndighetens arbete med mediekontakter.

Du arbetar med daglig omvärldsbevakning och tar vid behov fram mediesammanställningar. Du planerar och genomför interna medieutbildningar och medieträningar.

Regeringskansliets kommunikationsenhet består av en övergripande och 10 departementsnära kommunikationssektioner. I rollen ingår att arbeta integrerat med övriga kommunikatörer på enheten och bidra till utvecklingen av kommunikationsverksamheten inom RK Kommunikation och Regeringskansliet

Det kan även bli aktuellt att planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser, till exempel ta fram kommunikationsplaner och skriva pressmeddelanden eller andra texter samt att delta i övrig kommunikationsverksamheten på enheten. Uppdraget omfattar även att delta i myndighetens krisberedskap. Du har beredskap utanför ordinarie arbetstid där du förväntas kunna arbeta med en större bredd av enhetens ansvarsområden som webbpublicering och strategiskt kommunikationsstöd.

Det kan även bli aktuellt att bistå andra kommunikationssektioner och delta i myndighetsövergripande nätverk och aktiviteter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Publiceringsdatum
2023-02-13

Bakgrund
Du har högskoleutbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller samhällsvetenskap eller annan utbildning som myndigheten bedömer likvärdig. Du har minst tre års erfarenhet av liknande arbete, till exempel som pressekreterare vid större myndighet eller organisation. Du har också vana av nyhetsvärdering och kriskommunikationsarbete. Vidare så har du erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser.

Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att genomföra coachning inför intervjuer samt medieutbildning. Det är också meriterande om du har arbetat med sociala medier.

Dina egenskaper
För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är självgående, har en god samarbetsförmåga och servicekänsla samt är lyhörd för omgivningens behov. Du behöver ha god förmåga att växla mellan strategiskt och operativt arbete. Du är strukturerad och noggrann, har gott omdöme och kan leverera under tidspress.

Övrig information
Anställningen är tillsvidare och med 6 månaders provanställning med placering på RK kommunikationsenhet, för arbete vid staben för RK Presstjänst.

Beredskapsarbete ingår i tjänsten.

Det kan även bli aktuellt med rekrytering av presskommunikatör till annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet.

Det kan förekomma arbetsprov i samband med rekryteringsprocessen.

En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta Malin Nääs på 08-405 92 57 eller Ola Hennung på 08-405 19 12. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin - Remberger på 08-405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Jan Wahlström för ST och Lars Vestberg för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 mars 2023.





Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Ersättning
Mån lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
7440798

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: