Pressekreterare till kommunikationsavdelningen, Solna
Skatteverket / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som pressekreterare
Du kommer framförallt att arbeta gentemot press och media med frågor till presstjänsten. Det innebär bland annat att ge service till journalister via telefon och e-post. Du planerar, genomför och följer upp egeninitierade massmedieinsatser och ger råd och stöd i massmediefrågor till Skatteverkets talespersoner. Du är en snabb och säker skribent som kan skriva både målgruppsanpassat och för olika sammanhang som webb och sociala medier, insändare och debattartiklar. Du har daglig mediebevakning, arbetar integrerat med övriga kommunikatörer och bidrar till samordning av våra kommunikationsinsatser. Du sätter servicenivån högt och har en välutvecklad känsla för nyheter som kan intressera våra målgrupper. Du är samhällsorienterad och har ett gott omdöme. Du ingår i Skatteverkets presstjänst som också omfattar helgjour och krisberedskap.
Arbetet innebär många kontakter med experter i organisationen.
Skatteverkets kommunikationsavdelning tillhör Skatteverkets huvudkontor och består av ett 50-tal medarbetare. Den 1 juni träder en ny organisation ikraft och kommunikationsavdelningen kommer att bestå av två enheter: redaktion och kommunikationsplanering. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi är mitt inne i ett spännande förändringsarbete för att på bästa sätt möta morgondagens behov hos våra målgrupper.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en akademisk utbildning inom området information/kommunikation, journalistik eller annan eftergymnasial utbildning som bedöms likvärdig.
• har något eller några års dokumenterad och aktuell erfarenhet av att arbeta med press och liknande arbete
• har arbetat med webb och sociala medier i pressammanhang
• har välutvecklad förmåga att identifiera nyheter och kommunikationsbehov
• har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• har hög digital mognad och ser vikten av att arbeta med integrerad kommunikation
• har lätt att se helheten, prioritera och snabbt sätta dig in i nya sammanhang och ämnen
• är driven och handlingskraftig, kan rycka in där det behövs och trivs med att arbeta i team
Det är meriterande om du
har erfarenhet av arbete med information och kommunikation i offentlig verksamhet och som skrivande journalist på någon medieredaktion.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-05-24ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-06-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnna Olderius, Enhetschef 010-572 35 78
Åsa Norrbom, HR-konsult
asa.norrbom@skatteverket.se 010-572 38 77
Göran Sundwall, facklig kontaktperson Saco 010-574 88 29
Viking Hermén, facklig kontaktperson ST 010-574 80 13
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
Korta Gatan 10
17194 Solna
KontorsadressKorta Gatan 10
Jobbnummer 3517776
Observera att sista ansökningsdag har passerat.