Pressekreterare
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen i Stockholm,
Uppsala,
Eskilstuna,
Västerås,
Örebro eller i
hela Sverige Kommunikationsavdelningen söker nu två nya pressekreterare till nationellt mediecenter som är en nationell enhet inom kommunikationsavdelningen.
Kommunikationsavdelningen är en av de nationella avdelningarna och har verksamhet i hela landet. Avdelningen ansvarar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt att vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Avdelningen består av sju regionala enheter samt enheter för produktion, nationellt mediacenter, och kansli.
Publiceringsdatum2017-05-18ArbetsuppgifterSom pressekreterare på nationellt mediecenter arbetar du direkt under polisens presschef i en snabb och föränderlig miljö med högt medietryck. Det nationella mediecentret ansvarar för utvecklingen av myndighetens mediearbete, mediefrågor som rör polismyndighetens ledning och styrning, övergripande policyfrågor samt polismyndighetens nationella avdelningar.
Rollen innebär stora kontaktytor inom hela myndigheten såväl som utanför, att knyta nya och vårda kontakter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Koordinera presskontakter och mediefrågor.
• Stödja organisationen i att hantera
publika-/medierelationer.
• Hantera kriskommunikation.
• Bidra till att utveckla mediearbetet i
myndigheten.
• Proaktivt hantera nationella och
internationella mediekontakter.
• Tillsammans med övriga pressekreterare
bemanna pressjouren utanför kontorstid.
• Ta fram, anpassa underlag för att stödja och
coacha chefer och talespersoner vid
mediekontakter.
• Stödja i framtagandet av tal och underlag till
polisens ledning.
• Företräda hela polismyndigheten både
externt och internt.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom
kommunikation/media, samhällsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant.
• Minst tre års erfarenhet som pressekreterare, pressansvarig eller
liknande, gärna i en myndighet,
organisation eller företag med högt
medietryck.
• Gedigen erfarenhet av att arbeta med
kriskommunikation.
• Erfarenhet av att strukturera och hantera
komplexa mediefrågor i traditionella såväl
som sociala medier.
• Vana att agera rådgivare i mediefrågor till
ledning, beslutsfattare och experter
• Mycket god svenska och god engelska i tal och skrift.
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Arbetat i nationell offentlig förvaltning.
• Kunskap om/eller erfarenhet av rättsväsendets verksamheter.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi tror du gillar ett högt arbetstempo och kan snabbt sätta dig in i och driva nya och komplexa frågor. Du är van att arbeta med flera parallella uppgifter mot deadline och har god förmåga att kunna avgöra vilka frågor som är strategiskt viktiga.
Tjänsten innebär ett stort ansvar och vi behöver arbeta strukturerat, kvalitetsmedvetet och lösningsorienterat.
Vi ser gärna att du har/är
• God samarbetsförmåga
• Analytisk
• Stresstålig
• Noggrann
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
ANSTÄLLNINGEN:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet, säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.
ANSÖKAN:
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut; Registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult: Carl Runfors
POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29 700 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
www.polisen.se Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Fötroendearbetstid Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-05-22
Ange följande referens när du ansöker: C13026/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktSara Kvarnström
FöretagPolismyndigheten, Kommunikationsavdelningen
AdressPolismyndigheten, Kommunikationsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30 10226 Stockholm
Jobbnummer 3506630
Observera att sista ansökningsdag har passerat.