Pressekreterare

Svenska Kraftnät / Administratörsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov och utvecklar vårt samarbete med övriga Europa.

Svenska kraftnät söker nu dig som i rollen som pressekreterare vill vara engagerad i de stora och viktiga frågorna. Du kommer att tillhöra enheten Press och kommunikation som består av 14 personer och du kommer att arbeta som en av två pressekreterare. Enhetens övergripande ansvar är att arbeta för att Svenska kraftnät ska kommunicera framgångsrikt, både internt och externt.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Publiceringsdatum
2017-02-16

Arbetsuppgifter
I rollen som pressekreterare kommer du att vara en av två pressekreterare med ansvar för det strategiska och operativta arbetet relaterat till Svenska kraftnäts pressfrågor. I rollen ligger även ett stort ansvar att stödja organisationen i verksamhetsövergripande och/eller strategiskt viktiga frågor med fokus på förutsätt-ningarna på elmarknaden. Det innebär att du även kommer att arbeta med frågor som inte direkt är kopplade till press och media. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen är:

> Driva kommunikativa aktiviteter inom Svenska kraftnäts viktiga frågor
> Ansvara för pressjour och pressmeddelanden inklusive formulering av tale-punkter och budskap
> Utse talespersoner och själv vara en av verksamhetens talespersoner
> Ansvara för planering och uppföljning mediearbete
> Ansvara för enhetens omvärldsbevakning.

Din bakgrund
Du ska ha akademisk examen inom ämnesområdena kommunikation, journalistik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du:

> fem års erfarenhet av pressrelaterat arbete, gärna som pressekrete-rare/pressansvarig
> god språklig kompetens och lätt att uttrycka sig i skrift och tal, på såväl svenska som engelska
> förmågan att snabbt skapa en bild av sammanhang och konsekvenser i de olika frågor och uppgifter som är Svenska kraftnäts verksamhet
> lätt för att sätta sig in i nya, komplexa frågor och kunna förmedla dem vidare.

För att trivas i denna roll och för att leverera riktigt bra resultat tror vi att du är genuint intresserad och har en god förståelse för energifrågor och energibranschen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller näringslivet, att du är en van projektledare och att du har arbetat med sociala medier.

Dina personliga egenskaper
Som pressekreterare ger du service åt interna och externa intressenter. Vi ser därför att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du skapar kontakter och underhåller relationer och arbetar bra med andra människor. Du kan relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du proaktiv och tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.

Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Malin Stridh, tel. nr. 010-475 84 11 alternativt rekryteringsstöd Josefine Elinder, tel. nr. 010-475 86 38. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 6 mars 2017. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Om Svenska kraftnät
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. En trygg elförsörjning är en förutsättning för att Sverige inte ska stanna. Därför övervakar och styr vi elsystemet dygnet runt. Vi bygger även ut stamnätet för att möta morgondagens behov. Vi är drygt 600 anställda, de flesta vid huvudkontoret i Sundbyberg. Vi har även kontor i Sundsvall, Halmstad och Sollefteå. Ytterligare flera hundra personer sysselsätts på entreprenad för drift och underhåll av stamnätet runt om i Sverige. Svenska kraftnät har även i uppdrag att främja en öppen svensk, nordisk och europeisk marknad för el. Därför bygger vi nya elförbindelser som stärker kopplingarna till det europeiska elnätet. Vi deltar också i det europeiska samarbetet för att skapa en gemensam elmarknad inom EU. Dessutom har vi ett nära samarbete med andra systemoperatörer i Norge, Finland och Danmark för att driva vårt elsystem effektivt.

Vi strävar efter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det innebär att vi fokuserar på att ge våra medarbetare utmanande arbetsuppgifter, bra förmåner och förutsättningar för en god balans mellan arbetsliv och privatliv. Läs mer om oss på www.svk.se.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Kraftnät

Adress
Svenska Kraftnät
Svenska kraftnät
Box 1200
17224 Sundbyberg

Kontorsadress
Sturegatan 1
172 31 Sundbyberg

Jobbnummer
3325187

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: