Postdoktor inom aerodynamik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kandidatprogrammet SIMTEK (simuleringsteknik och virtuell design), liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2013-10-07

Arbetsuppgifter
Institutionen för Farkost och Flyg (www.ave.kth.se) söker en post-doc inom aerodynamik med start tidigast november 2013. Tjänsten innefattar arbete att via Computational Fluid Dynamics (CFD) samt Computational Aero-Acoustics (CAA) studera hur morfing av ett luftintag till en flygplansmotor kan användas för att på samma gång förbättra motorgondolens aerodynamiska och aero-akustiska prestanda. Arbetet kommer att utföras inom det EU-finansierade projektet MorphElle.

I projektet kommer kommersiella simuleringsverktyg för flygplansaerodynamik (CFD-metoder) att användas för att utvärdera den aerodynamiska prestandan hos motorgondolens form. Exempel på variabler av intresse är luftmotstånd, tryckfall och regioner av transsonisk strömning. Parametrar såsom Mach-tal och anfallsvinklar kommer att utreds. De aero-akustiska undersökningarna (CAA) kommer att utföras med hjälp av lägre ordningens noggranna metoder såsom BEM. Parametrar som ska studeras är frekvens och modtal. De aerodynamiska och aero-akustiska resultaten kommer att samlas i en databas, vilken senare kommer att användas för undersökningar för att förutsäga framdrivningssystemets prestanda.

Projektet kommer att omfatta forskningsfrågor inom CFD och CAA. Tjänsten innebär ingen undervisning eller handledningsansvar.

Kvalifikationer
Den sökande ska ha en doktorsexamen i aerodynamik, strömningsmekanik, numerisk analys eller liknande. Gedigen kunskap i numeriska beräkningar av lösningar till inkompressibla eller kompressibla Navier-Stokes ekvationer är ett krav. Vidare är erfarenhet av använding av kommersiell programvara meriterande. Den sökande bör ha god kunskap om högkvalitativa beräkningar samt vara motiverad och självständig i sitt arbete.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, upphör: Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 12 månader.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-10-28
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.CV med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
2.Personligt brev (max 1 sida)
3.Betyg och examensbevis
Ange följande referens när du ansöker: S-2013-1275
Ansökan kan skickas till e-postadress: persadm@sci.kth.se

Kontakt
Gunilla Efraimsson, Docent +46 8 790 64 31 gef@kth.se

Facklig kontakt
Lars-Gunnar Andersson, SACO 08-5537 8107 lgan@kth.se
Niclas Carlsson, ordf. ST 08-790 84 16 nc@kth.se
Per-Ove Öster, LO/SEKO perove@admin.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1670728

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: