Postdoktor i spårfordonsteknik med inriktning mot energi
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Sjukgymnastjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sjukgymnastjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Institutionen för farkost och flyg är en del av Skolan för teknikvetenskap vid KTH.
Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus Valhallavägen. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, spårfordonsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer.
Publiceringsdatum2018-01-25Dina arbetsuppgifterInom det europeiska forskningsprogrammet Shift2Rail bedriver KTH forskning kring bl.a. spårtrafiksystems energianvändning, varav merparten härrör från driften av spårfordon och tåg. Ämnesområdet är centralt för en hållbar transportsektor där elektriska tåg bör ta en allt större andel av transportarbetet. Vi söker nu en postdoktor som genom deltagande i nationella och internationella projekt kan bidra till en utveckling av ännu energisnålare tåg. Exempel på delområden är rull- och luftmotstånd, traktions- och bromsteknik, energisnål körning samt effektiv strömförsörjning. Arbetets tonvikt ligger på simulering av tågs energianvändning under olika driftsförhållanden, men dito mätning planeras också inkluderas. Andra arbetsuppgifter kan komma att ingå. Tjänsten är en tidsbegränsad anställning om högst 2 år.
KvalifikationerVi söker en kandidat som under de senaste tre åren har tagit doktorsexamen inom farkostteknik, maskinteknik, teknisk fysik eller annat område med relevans för arbetsuppgifterna. Det krävs gedigen erfarenhet inom spårfordonsteknik och energirelaterade ämnen. God samarbetsförmåga och hög grad av självständighet är av största vikt. God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-02-12
Ange följande referens när du ansöker: S-2018-0117
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMats Berg, Professor +46 70 652 24 41,
mabe@kth.seSebastian Stichel, Prefekt +46 8 790 76 03,
stichel@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 8, plan 5
Jobbnummer 3924211
Observera att sista ansökningsdag har passerat.