Postdoktor i Barn- och Ungdomsvetenskap
Göteborgs universitet / Högskolejobb / Göteborg
2019-11-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Postdoktor i Barn- och Ungdomsvetenskap" (publicerad 2022-12-15) ⬅️
Visa alla högskolejobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg,
Partille,
Lysekil,
Uddevalla,
Vänersborg eller i
hela Sverige Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 47 500 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
För fullständig annons se Göteborgs universitets hemsida
https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) är en del av den Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Vid institutionen bedrivs utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå. Institutionens mest omfattande verksamhet är förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Institutionen har tre definierade kompletta akademiska miljöer (KAM), dvs. miljöer som omfattar verksamhet inom både utbildning, forskning och samverkan. De tre miljöerna är Barn, ungdom, kultur och lärande, Early Childhood Education, samt Lärande och IT. Inom respektive miljö ryms olika forskningsgrupper och forskningsprojekt.
Det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet inom vilket postdoktortjänsten lyses ut, har fokus på lärares professionella digitala kompetens. Syftet med studien är att utveckla kunskap om vilka aspekter av professionell digital kompetens (PDK) som lärare behöver för att stödja elevers utveckling av digital kompetens i förskoleklassen.
Studien riktar uppmärksamhet mot skolans ökade fokus på digitalisering både nationellt och internationellt. Flera utbildningsreformer, som den nationella digitaliseringsstrategin, handlingsplanen för digitalisering av skolväsendet (#skolDigiplan), och reviderade läroplaner medför konsekvenser för det svenska skolsystemet, även för den nu obligatoriska förskoleklassen. För lärarprofessionen innebär dessa reformer utmaningar som ställer nya krav på digital kompetens för att stödja elevernas utveckling av de digitala förmågor och förhållningssätt som skrivs fram i läroplanerna. Samtidigt pågår en polemiserad debatt i svensk media där digitala teknologier antingen ses som ett hot mot barn och ungdomar, vanligtvis relaterat till oro gällande hälsa och välbefinnande, eller så ses digitala teknologier i ljuset av de möjligheter det innebär för barn och ungdomar att lära, kommunicera och skapa på nya och innovativa sätt. Hitintills har konsekvenserna av de nya reformerna och de utmaningar det innebär för lärarnas arbete inte beforskats i någon stor utsträckning. I detta forskningsprojekt behandlas dessa utmaningar genom att ta utgångspunkt i ett behov för lärare att utveckla professionell digital kompetens (PDK). Med PDK avses både generiska och specifika pedagogiska kompetenser, vilket innebär lärares färdigheter och förmåga att välja, använda och anpassa digitala verktyg för att stötta elevers lärandeprocesser i relation till ett specifikt målformulerat ämnesinnehåll.
Ämne
Barn- och Ungdomsvetenskap
Ämnesbeskrivning
Barn- och ungdomsvetenskap är ett ämne som behandlar aspekter av barns och ungas lärande, utveckling och socialisation från födseln till ungdomsåren ur ett mångvetenskapligt perspektiv. Fokus riktas mot formella och informella utbildningsmiljöer och mot frågor i gränslandet mellan pedagogiska miljöer, fritidskulturer och familjen.
Publiceringsdatum2019-11-20Dina arbetsuppgifterArbetsuppgifter för föreliggande postdoktortjänst planeras vara att utföra studier i förskoleklasser. Ett samarbete med förskollärare är planerat med syfte att utveckla, designa och implementera undervisningsaktiviteter som utgår från de reviderade läroplanerna och inkluderar digitala verktyg. I uppgifterna ingår att videodokumentera undervisningsaktiviteterna och att använda dessa videoklipp som underlag i efterföljande intervjuer, så kallade stimulated recall vilka också ska videodokumenteras. Ytterligare arbetsuppgifter är att systematiskt genomföra interaktionsanalys för att undersöka lärarnas förståelse av och uppfattningar om centrala aspekter som bör ingå i deras PDK. Studiernas resultat skall därefter skrivas fram och publiceras i såväl internationella och nationella vetenskapliga tidskrifter, som i populärvetenskaplig form.
I anställningen som postdoktor ska arbetsuppgifterna huvudsakligen vara inriktade mot forskning men kan, om de inte överstiger en femtedel av arbetstiden, även innefatta undervisning.
Behörighet
Behörighet för anställning som postdoktor finns angivna i Göteborgs universitets anställningsordning.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som postdoktor finns angivna i Göteborgs universitets anställningsordning. För mer information om bedömningsgrunderna, och för fullständig annons, se komplett annons på Göteborgs universitets hemsida
https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb Ansökan ska vara inkommen senast: 2019-12-11
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGöteborgs Universitet
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153),
http://www.gu.se/ Arbetsplats Göteborgs universitet
Jobbnummer 4965529
Observera att sista ansökningsdag har passerat.