Polismyndigheten söker medarbetare till Regionledningscentralen
Polismyndigheten, Polisregion Väst / Receptionistjobb / Göteborg
2018-12-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Polismyndigheten söker medarbetare till Regionledningscentralen " (publicerad 2019-02-25) ⬅️
Visa alla receptionistjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Väst i Göteborg,
Mölndal,
Kungälv,
Härryda,
Kungsbacka eller i
hela Sverige Vill du göra skillnad? På riktigt? Nu söker vi ett flertal operatörer till Polisens ledningscentral som vill bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten.
Regionledningscentralen (RLC) har en central roll i region Västs organisation och beskrivs ofta som hjärtat av verksamheten. På arbetsplatsen samarbetar olika yrkesroller med varierad kompetens och bakgrund. Arbetet bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla dagar.
Medarbetarna på RLC är en av polisens viktigaste kontaktytor utåt och bistår övrig verksamhet med avgörande åtgärder i det initiala skedet av brottsuppklaringen. Som operatör på RLC har du en nyckelfunktion i den operativa polisverksamheten. Du får bidra i ett viktigt samhällsuppdrag genom ett händelserikt arbete på en arbetsplats som det satsas mycket på. Vi behöver bli fler och parallellt satsar vi på både medarbetarskap och ledarskap. Arbetsuppgifter och uppdrag utvecklas kontinuerligt och som anställd på Sveriges största myndighet finns alltid möjlighet till att utvecklas utifrån intresse och fallenhet.
Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.
Publiceringsdatum2018-12-20ArbetsuppgifterVåra operatörer på RLC arbetar i team på treskift utifrån en gemensam arbetstidsförläggning. Varje arbetspass inleds med en utsättning där medarbetare samlas för att gå igenom aktuella händelser och skapa en gemensam lägesbild kring dagens arbetsupplägg och prioriteringar. Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen.
Som operatör har du ett varierat arbete. Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgaren inhämtar du information, gör bedömningar, dokumenterar, hanterar radioanrop och prioriterar. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten. Du leder och guidar resurser till olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Du arbetar under ledning och stöd av arbetsledare och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp.
För mer information besök vår hemsida
www.polisen.se KvalifikationerVi söker dig som har:
• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• Goda kunskaper i MS Office-paketet samt vana av att använda datorn som arbetsverktyg
• Några års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i så väl svenska och engelska, både i tal och skrift
Meriterande:
• Eftergymnasial utbildning inom relevanta områden ex. juridik, samhälls- eller beteendevetenskap
• Erfarenhet av att ha arbetat på Regionledningscentral, Polisens kontaktcenter (PKC), Polismyndighetens telefonväxel eller motsvarande larmcentral/callcenter
• Behärska ytterligare utomnordiska språk, utöver engelska
Personliga egenskaper
I rollen som RLC-operatör är dialogen med medborgaren viktig och en stor del av arbetet handlar om att kommunicera, skapa förtroende och bemöta människor i utsatta och stressade situationer. Du kommer hantera olika arbetsuppgifter parallellt och stundtals är arbetsbelastningen hög. Därför söker vi dig med god förmåga att agera lyhört, kontaktskapande och empatiskt, även under stressande förhållanden. Din förmåga till att prioritera dina arbetsuppgifter, dokumentera och arbeta på ett systematiskt sätt kommer också bli viktig. För att nå framgång i rollen behöver du även vara bra på att sätta in enskilda händelser i ett större sammanhang.
Som operatör kommer du att leda polisoperativ verksamhet och överblicka yttre resurser och händelser. Du behöver därför ha förmåga till helhetssyn och gott omdöme, kunna fatta beslut och agera självständigt, samt ge tydliga direktiv till andra när det behövs.
I det dagliga arbetet har du bra stöd från kollegor och arbetsledare. Arbetsplatsen är prestigelös och det händelsestyrda arbetet bygger på ett väl fungerande samarbete, både internt och externt. Vi förväntar oss därför att du har en positiv attityd och tycker om att samarbeta med andra.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Utbildning
Din anställning inleds med en ca 15 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstart är planerad till 11 mars 2019. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.
Fler utbildningsstarter under våren och hösten 2019 är planerade. Har du det vi söker enligt kravprofilen kan det finnas en öppning att påbörja utbildning i ett senare skede. Vill du ha mer information, kontakta oss!
Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag.
Anställning
• Anställningsform: Allmän visstidsanställning under utbildningsperioden. Efter godkänd utbildning anställs du tillsvidare med sex månaders provanställning. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildning- och prövotiden.
• Arbetsort: Ernst Fontells Plats, Göteborg
• Arbetstider: Treskift vilket inberäknar helg samt nattjänstgöring
Kontaktperson
Jonatan Werring och Anna Lintula, nås via polisens växel 114 14.
Vi genomför löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan. Som en del av urvalsförfarandet kommer tester och intervjuer att genomföras under vecka 2 och 3 2019.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Ansökan
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra bemanningsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på
www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Madeleine Ejenstam som nås via polisens växel 114 14.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-01-07
Ange följande referens när du ansöker: C24068/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPolismyndigheten, Polisregion Väst
AdressPolismyndigheten, Polisregion Väst
Box 429
40126 Göteborg
KontorsadressStampgatan 28 40126 Göteborg
Jobbnummer 4521731
Observera att sista ansökningsdag har passerat.