Polismyndigheten söker handläggare till beslagsgruppen, PO Storg

Polismyndigheten - Göteborg City - S / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S i Göteborg

PO Storgöteborg
Polisområde Storgöteborg omfattas av sju kommuner och är organiserat i fem lokalpolisområden; City, Kungälv/Ale, Hisingen, Nordost och Syd. Utredningsverksamheten på polisområdesnivå organiseras i två utredningsjourer och tre utredningssektioner. På polisområdesnivå finns en underrättelsegrupp och ett områdeskansli. Polisområdet har ca 1430 anställda.

Utredningsjour sektion 1
Utredningsjoursektion 1 ansvarar för förundersökningsledning och initiala utredningsåtgärder dygnet runt inom PO Storgöteborg. Vid sektionen finns grupper för brottsamordning, beslagsgrupp, försvunna personer, dödsfall och handräckningar. Sektionen utgör en vital komponent i polisområdets förmåga att förebygga, bekämpa och utreda brott.

Vi söker nu en engagerad handläggare till beslagsgruppen.

Publiceringsdatum
2020-05-07

Dina arbetsuppgifter
Beslagsverksamheten svarar för att beslagtaget gods hanteras rättssäkert och inom ramen för fattade beslut. Som handläggare på beslagsgruppen arbetar du främst i polisens olika IT-system samt med mottagning och utlämning av gods. Arbetet utgår från en fastställd process som är styrd av lagar, rutiner och tidsramar. Arbetet innebär kontakt både internt inom polismyndigheten och övriga statliga myndigheter t ex åklagarmyndigheten men också mycket kontakt med allmänheten.

Beslagshandläggarens arbetsuppgifter är i huvudsak att:

registrera och diarieföra ärenden och handlingar i polisens ärendehanteringssystem
inhämta information från olika register, till exempel misstankeregister och belastningsregister
kvalitetssäkra och kontrollera och hantera underlag och gods som ska lämnas ut eller skickas vidare externt
mottagning och utlämning av gods vilket kan innebära truckkörning samt tunga lyft
receptionsarbete
allmänna kontorsgöromål som t.ex. posthantering, sortering, arkivering och kopiering

Beslaget befinner sig i en spännande förändrings- och utvecklingsprocess då det bedrivs ett pågående nationellt projekt där man fokuserar på att förbättra och utveckla hela beslagsprocessen. Genom att man på regional och lokal nivå arbetar med att säkerställa kompetensutveckling och ser över rutiner och arbetsmiljö blir beslagsavdelningarna en än mer viktig del i hela utredningsprocessen.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Fullgjord och godkänd gymnasieutbildning alt. några års erfarenhet av arbete inom Polismyndigheten som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift
Goda kunskaper i engelska, tal och skrift
Erfarenhet av att använda datorn som främsta arbetsverktyg
Lägst B-körkort
God kondition och styrka

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av arbete i reception eller liknande serviceyrke
Erfarenhet av administration, företrädesvis inom rättsväsendet
Grundläggande kunskaper i juridik eller förståelse för juridiska begrepp
Kunskap i polisens interna system, i synnerhet Dur2
Truckkort

Dina personliga egenskaper
I rollen som beslagshandläggare är det viktigt att du är strukturerad och noggrann då du t.ex. kvalitetssäkrar och kontrollerar underlag och gods. Du behöver också vara stresstålig då det periodvis är högt tryck och mycket att göra. Du ansvarar för dina uppgifter och behöver ha en förmåga att driva ditt arbete framåt.

Då du har mycket kontakter både internt och externt behöver du ha en god kommunikationsförmåga. Du arbetar också nära din grupp och därför behöver din samarbetsförmåga vara god.

Då du kommer vara en del av gruppens utvecklingsprocess är det viktigt att du är flexibel och öppen för förändringar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Lena Lindqvist, nås via polisens växel 114 14

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Hanna Gustafsson, hanna.gustafsson@polisen.se

Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.

Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader om du inte redan är anställd inom myndigheten
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare Beslag, Region Väst, PO Storgöteborg, Utredningsjoursektion 1, Beslagsgruppen

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Polismyndigheten - Göteborg City - S
Stampgatan 34
41101 Göteborg

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Stampgatan 34 (visa karta)
411 01  GÖTEBORG

Arbetsplats
Polismyndigheten - Göteborg City - S

Jobbnummer
5217042

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Göteborg City - S

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Göteborg City - S: