Polismyndigheten söker en verksamhetsutvecklingschef inom digita

Polismyndigheten / Hälsoskyddsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla hälsoskyddsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker en verksamhetsutvecklingschef inom digitalisering till rättsavdelningen, informationsförvaltningsenheten

Rättsavdelningen är en avdelning inom Polismyndigheten som ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 750 medarbetare på flera orter i landet. Informationsförvaltningsenheten in rättsavdelningen har ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom utlämning allmän handling, diarieföring, arkivering, och kanaler för skriftliga försändelser. Den faktiska hanteringen utförs av regionala enheter. Vidare ansvarar informationsförvaltningsenheten med egen personal, för polisens registerutdrag, nationell skanning och utskrift, uppbördshantering samt registervård av centrala system.

Information och e-förvaltning är en liten grupp inom enheten med stort fokus på verksamhetsutveckling. Gruppen består av processledare och verksamhetsutvecklare som i hög grad interagerar med andra i utveckling av polisens digitala kanaler såsom e-tjänster, e-post samt fysisk post, men som även arbetar med att utveckla hanteringen av utlämning allmän handling samt stödja införande av digitalt arbetssätt. Gruppens medarbetare ansvarar för olika verksamhetsområden och driver ofta självständigt projekt i allt från förstudier till genomföranden, och/eller bidrar med expertis i andras projekt. Flera bedriver även sitt arbete via samverkansforum för att arbeta med ständiga förbättringar.

Tjänsten är en gruppschefsroll, men där även projektledning utgör en stor del.

Som gruppchef för Information och e-förvaltning vid rättsavdelningen
ska du:
• inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
• tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
• ingå i informationsförvaltningens ledningsgrupp
• ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
• ansvara och verka för en arbetsmiljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
• företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för Polisen
• i förekommande fall hantera med kontakter med media och externa parter
• driva egna projekt inom verksamhetsområdet

Är du:
• verksamhetsansvarig - genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
• arbetsgivare - du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
• ledare - utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential

Har du:
• minst tre års erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare med medarbetaransvar
• minst tre års egen erfarenhet av att driva i förändrings- och utvecklingsarbete inom området kring digitala kanaler och/eller digitalt arbetssätt
• erfarenhet av att driva projekt/uppdrag inom en myndighet
• erfarenhet av att driva projekt/uppdrag inom en stor organisation
• för funktionen relevant akademisk examen/utbildning
• erfarenheter av att ha arbetat med en eller flera relevanta modeller/metoder

Besitter du:
• förmåga att samverka över organisatoriska gränser och använda kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
• mycket god förmåga att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang,
• förmåga att lätt sätta sig in i nya verksamheter
• förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
• förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
• förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
• förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
• förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt på svenska/engelska

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Publiceringsdatum
2018-05-16

Kontakt
Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef Liselott Ringborg, 010-563 91 59. Information om rekryteringsprocessen lämnas av chefsrekrytering@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SACO-S Anna Owens 076-767 44 70; Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10; Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-567 70 92; SEKO Polisen, Karna Tillheden tfn 010-561 66 27

Anställning
• Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering rättsavdelningen Kv Kronoberg i Stockholm

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Så ansöker du
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut; ta kontakt via chefsrekrytering@polisen.se

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29 500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2018!

Läs hela kravprofilen här: https://polisen.se/contentassets/0088aad5e1c44ef78c6efaf31c9c203d/kravprofil-chef-grupp-informationsforvaltningsenheten-2018-04-13.pdf

Varaktighet, arbetstid
• Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning. - Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-23

Kontakt
Företag
Polismyndigheten

Adress
Polismyndigheten
Box 12256
10226 STOCKHOLM

Kontorsadress
Polhemsgatan 30

Jobbnummer
4145772

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: