Polismyndigheten söker en stationsadministratör till PO Älvsborg

Polismyndigheten, Polisregion Väst / Väktarjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla väktarjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Väst i Borås, Alingsås, Vårgårda, Härryda, Mölndal eller i hela Sverige

Polismyndigheten
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 29 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Älvsborg
Polisområde Älvsborg omfattar 10 kommuner och är organiserat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. Lokalpolisområde (LPO) Borås består av Borås, Ulricehamn och Mark.

Nu söker Polismyndigheten en stationsadministratör för ett vikariat i Borås. I nuläget tillhör stationsadministratörerna Stöd & Service 3, vid LPO Borås.



Publiceringsdatum
2018-10-22

Arbetsuppgifter
Som stationsadministratör kommer du att ha ett varierande arbete som du utför i nära samarbete med stationsbefäl och förundersökningsledare. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
• Bistå stationsbefälet och arrestantvakten i arresten med frihetsberövade t.ex. som stöd vid avrapportering, avvisitering och kroppsbesiktning.
• Arrestantbevakning
• Vara behjälplig med ärenden som överlämnats från regionledningscentralen
• Utföra vissa administrativa arbetsuppgifter som kan variera över tid.
• Diarieföring i polisens ärendesystem PÄR.
• Hantera beslag
• Ta emot inkommande samtal och mail, utföra anmälningsupptagning över disk eller telefon, hjälpa till med omhändertagna djur.

Du kommer att få grundläggande utbildning för bland annat anmälningsupptagning och arbete i arresten. Arbetet bedrivs på treskift, vilket innebär arbete över dygnets alla timmar samt helgtjänst.



Kvalifikationer
KRAV
• Gymnasieexamen
• Erfarenhet av administrativt arbete
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• God datorvana
• Körkort B

MERITERANDE
• Mycket goda språkkunskaper utöver de nordiska språken och engelska
• Eftergymnasial utbildning på minst 2 års heltidsstudier inom juridik, kriminologi eller offentlig förvaltning
• Erfarenhet av att ha arbetat administrativt i en offentlig organisation

PERSONLIGA EGENSKAPER
En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du är flexibel och prestigelös, då arbetsuppgifterna är varierande det krävs att snabbt kunna ställa om och ändra fokus. I arbetet kommer du möta människor i utsatta situationer. Därför måste du ha empatisk förmåga samt förståelse för den enskilde individen, likväl som du skall kunna agera professionellt och tydligt utifrån detta i din roll som myndighetsrepresentant. Du bör ha god fysik då arbetet är fysiskt krävande i vissa delar.

När vi anställer kommer vi lägga stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker dig som:
• Är kommunikativ
• Tycker om och har fallenhet för att samarbeta med andra
• Har en hög servicekänsla och ger ett bra bemötande
• Arbetar strukturerat och inser vikten av dokumentation
• Har ett tydligt rätts- och säkerhetsmedvetande


ÖVRIGT

Kontaktuppgifter för detta jobb
• Information om uppdraget: Jan-Olof Bothin Gruppchef Stöd & Service 3.
• Information om rekryteringsprocessen: Hanna Lundbäck - ansvarig HR-handläggare
• Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-handläggare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Schema. Arbetet bedrivs på treskift, vilket innebär arbete över dygnets alla timmar samt helgtjänst. Tidsbegränsad anställning, upphör: 2019-08-30 Vikariat.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-12
Ange följande referens när du ansöker: C22684/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Hanna Lundbäck nås via polisens växel 114 14

Företag
Polismyndigheten, Polisregion Väst

Adress
Polismyndigheten, Polisregion Väst
Box 429
40126 Göteborg

Kontorsadress
Stampgatan 28 40126 Göteborg

Jobbnummer
4415802

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Väst

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Väst: