Polismyndigheten i Gävleborgs län söker Arkivari

Polismyndigheten Gävleborgs län / Arkivariejobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten Gävleborgs län i Gävle, Ljusdal eller i hela Sverige

Vi söker dig som vill bidra till att utveckla polismyndigheten till Sveriges modernaste myndighet!
Allmänt
Gävleborgs län är Norrlands sydligaste län och ligger 200 km norr om Stockholm. Länet har drygt 279 000 invånare och är fördelade på landskapen Gästrikland och Hälsingland.
Det övergripande målet för rättsväsendet är den enskildes rättssäkerhet och rättstrygghet. Målet för Polisen är att minska brottsligheten, öka människors upplevda trygghet och ge en god service. För att kunna nå dessa mål krävs goda ledare och engagerade medarbetare. Myndigheten lägger stor vikt på ledning och styrning av verksamheten, med fokus på ett kommunikativt och coachande ledarskap.
Polismyndigheten i Gävleborgs län har ca 600 medarbetare. Som arkivarie ingår du i den strategiska stödjande verksamheten och tillhör Controllerenheten med placeringsort Gävle. En av myndighetens strategier är samverkan internt och externt. Sedan flera år tillbaka är arkivfrågor ett av områdena där vi samverkar med polismyndigheten i Dalarna.

Publiceringsdatum
2011-05-19

Arbetsuppgifter
Som arkivarie ansvar du för att utveckla arkivarbetet i polismyndigheterna i Gävleborg och Dalarna.
Arbetet innebär bland annat att planera, samordna och praktiskt genomföra arbetet med såväl strategiska som operativa frågor gällande all typ av arkivering i myndighetens samtliga arkiv. Du fungerar som kompetent rådgivare till myndighetens chefer och verkar som kunskapsförmedlare till arkivföreståndarna. Polisen står inför övergången från verksamhetsbaserad till processbaserad arkivering. För dig innebär detta att du inledningsvis främst arbetar med att utveckla och föra in det nya arbetssättet i myndigheterna.
Du tillhör Gävleborgs controllerenhet, som är en enhet inom Staben. Du rapporterar direkt till controllerchefen. I Dalarna arbetar du främst mot rättschefen. Du förväntas bidra med helhetssyn, systematik och långsiktighet med fokus på arkivverksamheten.
Du har ansvar för samverkan inom arkivområdet med såväl övriga myndigheter inom polisväsendet som andra statliga myndigheter, deltagande i olika nationella arbets- och utvecklingsgrupper kan bli aktuellt.
Våra arkiv är belägna runt om i länet. Även om din stationeringsort är Gävle förväntas du att med regelbundenhet besöka de olika arkivorterna. För att praktiskt klara detta krävs att du har körkort.
Din bakgrund - kunskapskrav:
• Högskoleexamen med minst ett års heltidsstudier i arkivvetenskap
• Goda kunskaper och erfarenhet av arbete med arkiv och dokumenthanteringsfrågor
• Goda kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Goda IT-kunskaper
Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet från arkivarbete vid statlig myndighet.
Vår syn på dig - egenskaper och förhållningssätt
Vi söker dig som är serviceinriktad, strukturerad och noggrann. Du har en god pedagogisk förmåga och ett stort intresse för utvecklingsfrågor. Som person är du öppen, självständig med god förmåga att samarbeta och har förmåga att driva utvecklingsarbete. Din kommunikativa förmåga är väl utvecklad.
Polismyndigheten erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Säkerhetsklassning:
Funktionen är skyddsklassad och kräver svenskt medborgarskap och genomförande av registerkontroll enl. säkerhetsskyddslagen 14.
För ytterligare information, välkommen att kontakta controllerchef Maria Palmaeus, telefon 114 14.

Körkortskrav
B

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid
Heltid tillsvidare som föregås av provanställning 6mån

Tillträde
Efter överenskommelse

Ersättning
Fast lön
Fast lön, individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-06-08
Ansökan, innehållande personligt brev, CV och referenter, samt märkt med diarienummer
A 713-4070/11 ska ha inkommit till Polismyndigheten i Gävleborgs län, HR-enheten, Box 625, 801 26 Gävle eller via e-post polismyndigheten.gavleborg@polisen.se senast den 8 juni 2011.
Ange följande referens när du ansöker: Diarienummer: A 713-4070/11
Ansökan kan skickas till e-postadress: polismyndigheten.gavleborg@polisen.se

Kontakt
Maria Palmaeus, Controllerchef, tel: 11414
Birgitta Lahrm, Kontaktperson för Polismyndigheten Dalarna, tel: 11414

Facklig kontakt
OFR/S - Lena Bogren, ORF/P - Lennart Proos, tel: 11414

Företag
Polismyndigheten Gävleborgs län

Adress
Polismyndigheten Gävleborgs län
Box 625
80126 GÄVLE

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0650-35000
Faxnummer: 0650-35176

Jobbnummer
938959

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten Gävleborgs län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten Gävleborgs län: