Polisen söker två arkivarier till Rättsavdelningen med placering

Polismyndigheten, Polisregion Väst / Arkivariejobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Väst i Göteborg, Mölndal, Kungälv, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättslig styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning), ett kansli samt sju regionala rättsenheter. Vid Rättsavdelningen arbetar ca 700 medarbetare som är placerade på flera orter i landet.
Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamhet inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
De två utlysta tjänsterna är förlagda till Informationsförvaltning 1 vid Rättsenhet Väst i Göteborg. I gruppen arbetar idag nio personer, både arkivarier och arkivhandläggare. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från år 1965 och framåt. Men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar ingår.
Du kommer till en arbetsplats där det digitala arbetssättet är på frammarsch och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Det ger dig möjligheten och ställer kravet på att du bidrar med din kunskap, kompetens och dina erfarenheter. Som arkivarie får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion.
Vi söker nu två arkivarier till informationsförvaltningsgrupp 1 med huvudsaklig placering i Göteborg.

Publiceringsdatum
2018-10-02

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden. Arbetsuppgifter som ingår är ordnings- och förteckningsarbete, gallring, delta i leveranser och omflyttningar av material, ombesörja lån och genomföra sekretessprövning. Arbetet innehåller även en hel del både interna och externa kontakter där rättsmedvetande och service är väldigt viktigt. Ett stort fokus är sekretessprövning av allmänna handlingar.
Du fungerar också som sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med gallringsutredningar, tillsyn, dokumenthanteringsplaner samt med stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor. Därtill kan deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt bli aktuellt samt naturligtvis övriga arbetsuppgifter som förekommer inom informationsförvaltningens ansvarsområde. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare och kollegor inom arkivområdet.

Kvalifikationer
Krav:
• Högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst
60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
• Erfarenhet av arbete som arkivarie
• God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• Erfarenhet av utlämnande av allmän handling och sekretessprövning
• Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• Erfarenhet av relevanta digitala system som arkivarien använder i sitt arbete
• Kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Körkort med lägst B-behörighet

Personliga egenskaper
Eftersom det till stora delar är ett självständigt arbete är du en ansvarstagande, flexibel och strukturerad person. Du ingår i ett team av andra arkivarier och arkivhandläggare vilket ställer krav på en god samarbetsförmåga. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya IT-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontakt
Vid frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef: Henrik Svensson 072-515 24 78
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Fanny Bredberg.
Nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare
SACO-S, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen.
Samtliga nås via polisens växel 114 14.

Övrig information
Antal annonserade arbetstillfällen: 2
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, (Gäller ej redan tillsvidareanställda inom Polismyndigheten)
Arbetsort: Göteborg, men arbetsinsatser vid andra orter inom regionen förekommer
Arbetstid: Dagtid (Flextid)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV senast 21 oktober 2018. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.
Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se. Märk din ansökan med A495.336/2018 i mailets ärendemening.
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på https://polisen.se/personuppgifter/rattigheter
Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig HR-konsult Fanny Bredberg.
Nås via polisens växel 114 14.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Dagtid (flextid)

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-21

Företag
Polismyndigheten, Polisregion Väst

Adress
Polismyndigheten, Polisregion Väst
40126 GÖTEBORG

Jobbnummer
4378747

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Väst

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Väst: