Platschef till Kundcenter i Gävle
Försäkringskassan / Ekonomichefsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gävle,
Sandviken,
Ovanåker,
Söderhamn,
Falun eller i
hela Sverige Referens: 001176-2010
Kundcenter är Försäkringskassans ansikte utåt och arbetar med att skapa professionella kundmöten som ger kunskap och information som uppfyller kundens behov. Som platschef främjar du detta genom aktiv coachning och kommunikativt ledarskap.
Kundcenter är huvudingången till Försäkringskassan för alla ärenden via telefon och e-post. Försäkringskassans Kundcenter är ett av Sveriges största och finns på fem orter: Gävle, Sundbyberg, Västerås, Lidköping samt Åmål/Säffle.
Uppdrag
Platschefen har det samlade ansvaret för Försäkringskassans verksamhet inom Kundcenters verksamhetsområde. Det innebär ett övergripande operativt ansvar för att försäkringen tillämpas enligt föreskrivna regler samt att arbetet utförs enligt beslutade processer och arbetsmetoder. Platschefen ansvarar för en effektiv produktion som leder till måluppfyllelse. I chefskapet ingår även personal- och budgetansvar. Platschefen säkerställer genom underställda chefer att medarbetare har rätt kompetens och att de agerar på och bidrar till en utvecklande arbetsplats.
Platschefen rapporterar till nationell chef och ingår i ledningsgruppen för Kundcenter. Till din hjälp har du ett antal enhetschefer som rapporterar direkt till dig.
Publiceringsdatum2010-01-08Dina arbetsuppgifterFörsäkrings- och produktionsansvar
• Utifrån den nationella ledningens handlingsplan organisera arbetet så att de uppställda målen uppfylls inom givna ekonomiska ramar.
• Styra och omfördela resurser och kompetens så att produktions- och kvalitetsmål kan uppnås över tid.
• Följa upp mål och resultat inom området samt vidta åtgärder vid avvikelser.
• Förstå samband mellan kundens behov, tillgänglig kompetens och organisation och utifrån dessa faktorer analysera måluppfyllelse samt driva vidare mot förbättringar.
Kundansvar
• Säkerställa att kundmötena sker enligt kundstrategin och den nationella ledningens krav.
• Säkerställa att Försäkringskassans självbetjäningstjänster marknadsförs aktivt.
Arbetsgivaransvar
• Företräda arbetsgivaren, både internt och externt.
• Tillämpa lagar, avtal, styrdokument samt stödprocesser.
• Driva och ansvara för arbetsmiljö- och hälsoarbetet enligt delegering.
• Samverka med personalorganisationerna på Kundcenter.
• Arbetsledaransvar för direkt underställd personal.
Strategiskt ansvar
• Ansvara för att signalera förbättringsområden till chef.
• Beskriva och tydliggöra förväntningar och effekter av Försäkringskassans förnyelsearbete inom verksamhetsområdet och ansvara för förändringsarbetet där.
• Ansvara för den övergripande kompetensförsörjningen inom verksamhetsområdet.
Kompetensprofil
Du ska ha erfarenhet av ledarskap och det är meriterande om du har erfarenhet av att leda underställda chefer, gärna i förändring. Vi söker en ledare som har strategisk - och affärsorienterad förmåga, som ser till helheten och trivs med att utveckla verksamheten. Du ska ha vana av att sätta upp tydliga mål och vara resultatfokuserad. Du ska också ha goda kunskaper om budget- och ekonomiprocesser och om lednings/styrningssystem. Vi söker dig som är driven och engagerad, har lätt för att fatta beslut och har en hög integritet. Ditt arbetssätt ska kännetecknas av lyhördhet, prestigelöshet och öppenhet där medarbetarnas kompetens tas tillvara.
Formell kompetens
För tjänsten krävs högskoleexamen. Vid omplacering från likvärdig eller högre chefstjänst är detta inte ett krav.
Övrig informationAnställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas, samt eventuella tester vid chefstillsättningar.
Mer information
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa chefen för Kundcenter, Elisabeth Hultengren, 010-116 90 71. Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-specialisterna Karin Karlsson, 010-116 90 37 eller Stig Lindblom, 010-116 79 63.
Fackliga kontaktpersoner är för ST Åke Höglund, 010-111 81 90 eller Elisabeth Ringsgård, 010-119 23 92, för SACO Kristian Hernqvist, 010-119 49 60 samt för SEKO Ebrima Dibba, 010-116 91 01.
Så ansöker duVi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 001176-2010 senast den 29 januari 2010. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan sker via företagets webbplats.
FöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Personalenheten
Jobbnummer 562360
Observera att sista ansökningsdag har passerat.