Planeringsstrateg social hållbarhet

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 87 000 invånare.

Har du ett driv och engagemang för hållbarhetsfrågor? Då tycker vi att du ska läsa vidare!

På hållbarhetsenheten arbetar vi med omställningen till hållbar utveckling i kommunen och för alla som bor och verkar här. På enheten finns goda möjligheter att driva på utvecklingen mot ett hållbart, tryggt och attraktivt samhälle.

Är du vår nya kollega? Vi ser fram emot din ansökan.

Publiceringsdatum
2023-07-04

Arbetsuppgifter
Du kommer ingå i en engagerad och dynamisk hållbarhetsenhet på kommunledningskontoret där du arbetar kommunövergripande med social hållbarhet på strategisk nivå. Arbetsuppgifterna inkluderar hållbar samhällsutveckling, planering, samordning och uppföljning av styrdokument, att leda samverkans- och arbetsgrupper samt initiera och driva utvecklingsprojekt inom social hållbarhet. Arbetet utförs nära kommunledningen.

Du kommer, tillsammans med andra nyckelaktörer, leda och samordna kommunens arbete med framtagande av ett brottsförebyggande program som är en viktig del för att uppnå kraven kopplat till lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Ansvar för uppföljning av livsvillkorsindex, samt ansvarar för att informera och sprida kunskap om arbetet och vara ett metodstöd för andra förvaltningar ingår i rollen. Du spelar en central roll i stadsutvecklingsarbete med särskilt fokus på socialt utsatta områden, både med avseende på planering samt genomförande av olika satsningar. Du leder och samordnar arbete med hälsosamt åldrande och jämställdhetsintegrering. I arbetsuppgifterna ingår också ansvar för att samordna kommunövergripande remiss- och enkätsvar inom social hållbarhet.

Allt detta sker i nära samverkan med andra kommunala förvaltningar och bolag, samt akademi, näringsliv, föreningar, idéburen sektor och medborgare. Du är spindeln i nätet i Kristianstads kommuns arbete med social hållbarhet!

Kvalifikationer
Vi söker dig med ett stort driv och engagemang för hållbarhetsfrågor. Det är en fördel om du har god kunskap om Agenda 2030 och de globala målen. Du är modig, nyfiken, initiativtagande och ansvarstagande.

Du kan planera och organisera komplexa projekt och processer. Vidare har du lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Vi ser gärna att du har en förmåga att prioritera dina arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt och det är en fördel att du kan arbeta både självständigt och i grupp. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

Vi vill att du har folkhälsovetenskaplig utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Det är meriterande om du har utbildning inom projektledning. Du har minst ett års erfarenhet av strategiskt arbete inom folkhälsa eller social hållbarhet. Erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete inom offentlig sektor är meriterande.

Förmåga att planera och genomföra komplexa projekt och processer inom folkhälsa eller social hållbarhet är ett krav, vilket innebär att du kan arbeta strategiskt för att förverkliga organisationens mål.

Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet har du god förmåga att formulera dig tydligt och välstrukturerat på svenska och engelska i tal och skrift. Självklart hanterar du Office-paketet och digitala verktyg i ditt dagliga arbete.

ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2023-48".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Tillväxt och hållbar utvecklingsavd

Kontakt
Enhetschef
Magnus Lund
044-13 61 60

Jobbnummer
7936620

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: