Planadmininstratör

Varbergs kommun, Stadsbyggnadskontoret / Administratörsjobb / Varberg
2024-10-22


Visa alla administratörsjobb i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Stadsbyggnadskontoret i Varberg

Varberg befinner sig i en tillväxt som få kommuner i Sverige kan matcha. Med invigning av ny tågtunnel under staden sommaren 2025, en omvandling av hamnen till en ny, central stadsdel och ett stort utvecklingstryck i kommunen som helhet, befinner sig Varbergs kommun i ett mycket intensivt utvecklingsarbete. Med en välutvecklad och transparent samhällsbyggnadsprocess har stadsbyggnadskontoret en central roll i arbetet för morgondagens Varberg. Nyligen har planavdelningen och stadsbyggnadskontoret, tillsammans med kommunens andra samhällsbyggande förvaltningar och avdelningar, samlats i gemensamma lokaler i vårt nyrenoverade stadshus.

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

På stadsbyggnadskontoret arbetar idag omkring 85 personer fördelade på fem avdelningar - bygglovsavdelningen, planavdelningen, geografisk information, kvalitet och utveckling samt kommunens lantmäteri. På planavdelningen är vi sammanlagt 19 personer som arbetar idag.

Publiceringsdatum
2024-10-22

Arbetsuppgifter
Som en av tre planadministratörer utgör du verksamhetens administrativa ryggrad. De formella kraven kring detaljplaneprocessen är omfattande, och det är planadministratörens roll att säkerställa att alla administrativa moment sker på ett korrekt och effektivt sätt.

I rollen som planadministratör jobbar du med alla de administrativa delarna som är kopplade till planavdelningens dagliga arbete och planprocessen.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat diarieföring och bevakning av ärenden, webbadministration, expediering av beslut, utställning av planhandlingar, sammanställning av rapporter, underlag och avtal, hantering av överklaganden, laga krafthantering, fakturering samt diverse praktiska arbetsmoment i verksamheten. Du har i ditt arbete även kontakt med kunder, andra myndigheter och kollegor inom kommunen.
Du kommer att ingå i ett driftigt och utvecklingsorienterat gäng, där vi stöttar och hjälper varandra i det dagliga arbetet. I din roll kommer du naturligt i kontakt med alla dina kollegor. Vi tror på ett delegerat ansvar och den egna drivkraften att ständigt utvecklas.

Kvalifikationer
Du ska ha minst en gymnasieexamen men vi ser gärna att du har vidareutbildning, eller erfarenhet som kan likställas, inom administration, juridik, koordination eller liknande.

Kunskap i plan- och bygglagen, erfarenhet av planadministration samt kunskap om arbete i offentlig sektor och politiskt styrd verksamhet är meriterande. Vi ser vidare att du har goda kunskaper i Office 365, att du har god förmåga att ta till dig och hantera olika IT-system samt van vid att arbeta med digital processhantering. Vidare är det viktigt att ha en positiv inställning till förändrade rutiner och arbetssätt då det ofta förekommer inom yrket.

Vi söker dig som har ett lösningsfokuserat och serviceinriktat förhållningssätt. Du är drivande och van att arbeta självständigt och du ställer höga kvalitetskrav på arbetet du utför.

Ditt arbete präglas av struktur, organisation samt effektivitet. Du trivs med att driva frågor, ha mycket kontakter och att samarbeta med kollegor inom olika avdelningar och förvaltningar. Då stor del av arbetet sker i samverkan med kollegor, kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om du känner att du passar in på detta, så kan vi utlova ett spännande och utmanande jobb i en organisation där du kommer att utvecklas i din roll.

ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C215120".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Varbergs kommun (org.nr 212000-1249)

Arbetsplats
Varbergs kommun, Stadsbyggnadskontoret

Kontakt
Planchef
Claus Pedersen
claus.pedersen@varberg.se
0340-881 15

Jobbnummer
8971037

Prenumerera på jobb från Varbergs kommun, Stadsbyggnadskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Varbergs kommun, Stadsbyggnadskontoret: