Placeringssamordnare till Konsultations- och placeringsenheten!

Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
2022-01-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Placeringssamordnare till Konsultations- och placeringsenheten!" (publicerad 2022-09-09) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna

Vill du vara en del i arbetet för effektfull vård samt vara med och göra skillnad för andra? Är du som person analytisk, strukturerad och brinner för rätt vård till rätt brukare? Som placeringssamordnare har du en avgörande roll i matchningen mellan individers behov och externa vårdgivare? Då ska du söka denna tjänst som placeringssamordnare! Vi söker nu en kollega till vår nya enhet inom Socialförvaltningen.

Socialförvaltningens nya enhet, Konsultations och Placeringsenheten har i uppdrag att underlätta och effektivisera förvaltningens processer i flera perspektiv, brukarperspektiv och rättssäkerhetsperspektiv. Vi ska underlätta för myndighet att välja bästa möjliga insats, ha koll på behov och flöden och erbjuda rätt vård till rätt kvalitét och pris såväl internt som externt. Som placeringssamordnare blir du involverad i extern vård i alla vårdformer.

Placeringssamordnarna ansvarar för våra externa placeringar av brukare. Uppdragets mål är att vi ska tillhandahålla rätt vård av rätt kvalitet till rätt individ, vara en trygg och säker avtalspart för våra brukare, ha en överblick av den externa vården samt följa upp och kontrollera vårdgivarna gentemot avtalen. Dessutom sköter vi upphandling av vård i egen regi där även övriga sörmländska kommuner kan nyttja våra ramavtal.

På Konsultations- och placeringsenheten är vi nio medarbetare och en enhetschef. Vi är ett härligt gäng med bred kompetens. Vår grupp består av utvecklare, insatskoordinator för komplexa behov, avtalshandläggare, samordnare konsultation för interna placeringar samt placeringssamordnare för externa placeringar.

Vi sitter i centralt belägna lokaler med närhet till både tåg- och busstation.


Publiceringsdatum
2022-01-21

Arbetsuppgifter
I rollen som placeringssamordnare arbetar du i huvudsak med att:
• matcha rätt extern vård till rätt individ samt skriva matchningsunderlag
• skriva avtal med vårdgivare och i vissa fall förhandla pris
• samt följa upp externa vårdgivare, det vill säga kontrollera att externa vårdgivare som anlitas av nämnden bedriver verksamhet som är kvalitetssäkrad.

Kontroll och kvalitetssäkring av vårdgivares verksamheter följer du upp utifrån respektive ramavtalsområde som vi har upphandlat. I arbetet ligger också att besöka de hem som anlitas av kommunen och de vårdgivare som bedöms som intressanta. Det kan därför innebära resor där övernattning kan förekomma. Under år 2022 kommer även socialsekreterarnas samt brukarnas egen upplevelse av bemötande, delaktighet och om vården lett till förändring hos vårdgivaren att följas upp.

Som placeringssamordnare är du en viktig länk mellan nämndens ekonomienhet och externa uppdragstagare. Du är också med och bidrar i upphandlingsprocesser av vårdgivare tillsammans med kommunens upphandlare.

Arbetet innebär mycket samarbete mellan olika funktioner både inom förvaltning och externa aktörer. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med nuvarande placeringssamordnare, avtalshandläggare och utvecklare samt kommer att arbeta med beställningar från samtliga utredningsenheter inom förvaltningen.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig till exempel beteendevetarexamen med kompletterande kurser inom socialt arbete 15 hp , socialrätt 7,5 hp och psykologi 7,5 hp.
• Minst två års erfarenhet av socialt arbete inom socialtjänst och/eller behandling med erfarenhet av placeringar inom olika vårdformer samt öppenvård.
• Goda kunskaper och vana att arbeta med IT/dator som arbetsverktyg.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• B-körkort.

Det är en stor fördel om du har:
• Arbetat med myndighetsutövning enl. SoL, LVM, LVU.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete och kvalitetssäkring.
• Erfarenhet av upphandlingsarbete och avtalsskrivning.
• Utbildning i BBIC.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår organisations framgång och för att du ska trivas i rollen. Vi söker dig som ser möjligheter, har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor. Du är nyfiken, vetgirig och sätter dig snabb in i arbetsuppgifterna. Du är social, serviceinriktad, ödmjuk och kommunikativ samtidigt som du har skinn på näsan.

För att lyckas ser vi att du som söker är analytisk, strukturerad, noggrann och van vid att ta beslut efter lagar och förordningar samt att arbeta självständigt. Samtidigt behöver du vara effektiv, smidig och lyhörd som person och har förmåga att samarbeta med andra, kunna både etablera och underhålla relationer. Som person är du lugn och behärskad även under stressande situationer och drivs av ett lösningsfokus och är samtidigt duktig på att säkerställa att inget faller mellan stolarna. Du är en person som aktivt tillsammans med dina kollegor vill delta till att vi utvecklar vår verksamhet och oss själva.

Varmt välkommen med din ansökan, vi ser fram emot den!

För den här tjänsten behöver du lämna in ett utdrag ur belastningsregistret.

ÖVRIGT
Bifoga examensbevis och utbildningsbetyg samt kopia på ditt körkort med i ansökan.
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer..

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. kl. 0800-1700. Resor med övernattning förekommer. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7159".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Karin Andersson
016- 710 20 81

Jobbnummer
6269912

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen: