Placeringssamordnare
Haninge Kommun / Socialsekreterarjobb / Haninge
2022-09-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Placeringssamordnare" (publicerad 2024-11-18) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Haninge,
Ödeshög,
Hjo,
Vadstena,
Boxholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Haninge Kommun i Haninge,
Stockholm eller i
hela Sverige Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.
Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till ett bättre liv för de vi är till för. Tillsammans med oss kommer du få vara med och skapa rätt förutsättningar och hitta nya lösningar för att klara vårt uppdrag med god kvalité idag och i framtiden. Här ansvarar vi för livets hela resa inom individ- och familjeomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning och för omsorg och stöd i olika former till kommuninvånare, över 65 år. Vill du tillsammans med oss bidra till ett bättre liv?
Välkommen att utvecklas med oss
Vi söker en placeringssamordnare till området Funktionsnedsättning som består av två enheter.
Våra enheter hanterar områdena; SoL u 65, socialpsykiatri och LSS.
Vi arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enheternas övergripande mål är att skapa förutsättningar för ökad självständighet för målgruppen. Verksamheten bedrivs utifrån lagstiftningens krav, politiska mål och kommunens riktlinjer. Tyngdpunkten i vårt arbete inom myndighetsutövning är rättssäker handläggning vilket innebär enhetliga bedömningar, uppföljningar av beslut och beviljade insatser.
Enhetens uppdrag är att handlägga ansökningar från den enskilde, utreda behov av insatser och fatta beslut, beställa insatser samt följa upp besluten och hur de beviljade insatserna fungerar. Vi är måna om att våra brukare får insatser av god kvalité, vilket vi tillförsäkrar genom kontinuerlig kvalitetssäkring.
Ditt uppdrag
Då arbetet har en övergripande karaktär generellt behöver du ha god förmåga att se helheten och vara med och bidra till verksamhetens utveckling på flera sätt. Arbetsuppgifterna skall vara behovsanpassade vilket betyder att du kan få förändra din struktur och arbetsuppgifter löpande.
Exempel på arbetsuppgifter kan vara:
- Söka externa placeringar för LSS, socialpsykiatri och Sol under 65 år såsom exempelvis korttidsboende, boende och daglig verksamhet
- Säkerställa kostnad i relation till behov
- Förhandla om platspris, upprätta individavtal samt säkerställa att krav utifrån upphandling efterlevs
- Bistå med stöd till handläggare, gruppledare och enhetschef utifrån kvalitetskrav när det gäller externa placeringar
- Inventera avdelningens kommande behov av bostad med särskild service enligt LSS
- Bevaka avtalsförändringar samt samverka med såväl handläggare som upphandlingssamordnare
- Säkerställa kvaliteten vid externa placeringar genom avstämning samt personlig kontakt
I det dagliga arbetet ingår dokumentation, samverkan externt och internt samt att kontinuerligt arbeta med verksamhetsutveckling.
Det här söker vi hos dig
- Socionomexamen, juristexamen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och att du är väl förtrogen med det svenska språket, tjänsten ställer höga krav på språklig noggrannhet då en stor del av arbetet handlar om att upprätta avtal.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL i offentlig sektor.
- Tidigare erfarenhet som placeringssamordnare eller annan liknande funktion.
Meriterande
- Tidigare erfarenhet av avtalsförhandling
- Erfarenhet som utförare
- Tidigare erfarenhet av arbetsledning
Din kompetens
Du blir en nyckelperson på vår enhet. Det är viktigt för oss att du har förmåga att arbeta självständigt, på ett för tjänsten adekvat sätt. Vi vill att du ständigt driver processer framåt.
- Du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ för att se till att arbetet flyter på.
- Du har förmåga att bedöma kostnadsnivå i förhållande till kvalité, och i förhållande till brukarens behov.
- Du har också ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete.
- Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.
Det här kan vi erbjuda dig
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga och erfarna kolleger. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågstation, endast 20 minuter från T-centralen. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, friskvårdscheckar, årsarbetstid, samt möjlighet till semesterväxling. I rollen ges du möjlighet till juridisk handledning och kompetensutveckling.
Provanställning kan komma att tillämpas
Välkommen med din ansökan!
I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2022-09-26ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagHaninge kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/767".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Haninge kommun (org.nr 212000-0084)
Arbetsplats Social- och äldreförvaltningen, Biståndsavdelningen, LSS barn och vuxen
Kontakt Jessica Lundmark Enhetschef
08-6067681 Jobbnummer 7016377
Observera att sista ansökningsdag har passerat.