Personligt ombud Norra Dalarna

Mora Kommun / Vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb / Mora
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb i Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mora Kommun i Mora, Orsa, Älvdalen eller i hela Sverige

Ansök idag. Kollegor imorgon.

Publiceringsdatum
2022-10-03

Beskrivning
Som personligt ombud ska man vara ett stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning som har behov av särskilt stöd för att kunna tillvarata sina rättigheter i samhället.

Ett personligt ombud arbetar på uppdrag av klienten och fungerar som ett redskap för att stärka klienten till att få bättre tillit till sig själv och därmed få bättre kontroll och makt över den egna vardagen.

Målsättningen med stödinsatserna/samordningsfunktionen är att den enskilde ska få stöd att bli så självständig som möjligt.

Det personliga ombudet företräder inte någon enskild myndighet och har ingen beslutsrätt, utan arbetet ska genomföras med utgångspunkt för den enskilda individens uppdrag till ombudet. Inledande planering sker ofta genom hembesök för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför det uppdrag som klienten vill ha hjälp med.

Personliga ombud utgår från Mora kommun men gör klientbesök, hembesök och myndighetsbesök även i Orsa, Älvdalen, Rättvik, Leksand, Vansbro samt Malung-Sälen.

Verksamheten syftar även till att få myndigheter, kommuner och landsting att samverka utifrån den enskildes önskemål och behov. Samt ge underlag till åtgärder som kan förebygga brister i fråga om att den enskilde kan få tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service så att denne får möjligheter att leva ett mer självständigt liv och förbättrad livssituation.

Tjänsten är en provanställning på 6 månader, med en tjänstgöringsgrad på 100%. Tillträde till tjänsten är 2023-01-05 eller enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter
I ditt uppdrag som personligt ombud ingår bland annat:

• Målgruppsbedömning och kartläggning av behov tillsammans med klienten

• Samordna och planera olika insatser tillsammans med klienten

• Bistå klienten vid olika kontakter med och/eller mellan myndigheter

• Vara en förmedlande kontakt till ansvarig ledningsgrupp, som har ansvar för en fungerande verksamhet på övergripande nivå

• Ta kontakt och ge information om verksamheten

• Se till att klienten får vård, stöd och service utifrån egna önskemål, behov och lagliga rättigheter

• Upptäcka brister i vård- och omsorgssystemen som kan leda till förbättringar på lokal nivå, som tillexempel förbättrat samarbete mellan olika myndigheter



Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att skapa förtroende och goda relationer, där du med ett respektfullt bemötande stödjer klienten till ett självständigt liv. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
Du har ett positivt förhållningssätt och har en förmåga att kunna planera om när förutsättningarna ändras. Vi ser gärna att du som söker har en god kunskap om målgruppen, samt har en eftergymnasial utbildning inom psykisk funktionsnedsättning, samhällsfrågor eller annat område som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har datorvana relevant för befattningen och kan uttrycka dig väl i det svenska språket, både i tal och skrift.

Meriterande är om du även har erfarenhet av arbete med individer med psykisk samt neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, samt att du genom ditt arbete varit i kontakt med olika myndigheter och deras regelverk.

Kvalifikationer
Lägst gymnasial utbildning med relevant inriktning för arbetet eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Kunskaper om samhället och hur det fungerar.

Körkort B för manuell växellåda.

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!

Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.

Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2023-01-05 Provanställning t.o.m.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Mora kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/317".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mora kommun (org.nr 212000-2213)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Rolf Karp
0250-26510

Jobbnummer
7035058

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mora Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mora Kommun: