Personliga handläggare inom sjukpenning i Karlskrona

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

På Avdelningen för sjukförsäkring arbetar 4 000 medarbetare fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Olika personer har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare gör du de sjukskrivna och samarbetspartners delaktiga i processen för återgång i arbete och bidrar med trygghet i samarbetet. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.

I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. Som Personlig handläggare inom sjukpenning arbetar du med sjukskrivna som har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan. Du har ofta kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post.

Som Personlig handläggare inom sjukpenning/samordning arbetar du med sjukskrivna som har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Du samordnar och leder möten där du och den enskilde, tillsammans med framför allt arbetsgivaren och behandlande läkare, planerar för återgången i arbete. Insatserna anpassas utifrån varje persons unika behov. Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare under den första tiden.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil.

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet utifrån förvaltningsrättsliga bedömningar
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer, företrädesvis via telefon men även i personliga möten
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
• har erfarenhet av administrativt arbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning med placeringsort Karlskrona eller Kristianstad. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner

Chefer Maja Bjarme 010-119 43 02 och Monia Wendel 010-119 74 34(för frågor om tjänsten). HR-specialist Linda Milve, 010-111 44 96 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anna Lindqvist, 010-118 05 43, Saco-S:Thomas Brindefalk, 010-118 05 85. Seko: fseko@forsakringskassan.se

Publiceringsdatum
2017-12-15

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 3 januari 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3856243

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: