Personliga handläggare inom Funktionsnedsättning i Skövde

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skövde, Tibro, Tidaholm, Götene, Skara eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skövde, Karlsborg, Lidköping, Haninge, Jönköping eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder är i olika situationer i livet och har olika behov av stöd. Vi vill bidra till att göra deras vardag enklare och tryggare.

Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi ett antal medarbetare inom området Funktionsnedsättning, vilket innebär arbete med förmånerna Assistansersättning, Vårdbidrag och Handikappersättning. Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid.

När du arbetar med assistansersättning möter du personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov.När du arbetar med vårdbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. När du arbetar med handikappersättning har du kontakt med individer som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader.

I ditt arbete bedömer du om kunden har rätt till ersättning eller behöver hjälp genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa utredningar ingår även beräkningar och administration. Du träffar personen i personliga möten via hembesök eller via telefon och skriftligen. Du inhämtar information och samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.

Besök gärna vår webbplats för mer information om assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2017-05-08

Övrig information
2-3 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Elisabet Eriksson 010-119 27 79. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Therése Källberg 010-119 55 85. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST: Lena Olofsson 010-112 58 75 och för SACO: Mikael Ryberg 010-119 77 69.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3483778

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: