Personliga handläggare inom aktivitetsersättning i Varberg
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Göteborg eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder är i olika situationer i livet och har olika behov av stöd. Vi vill bidra till att göra deras vardag enklare och tryggare.
En kund som ansöker om aktivitetsersättning är mellan 19 och 29 år. Ersättningen kan sökas av två anledningar; dels om kunden behöver längre tid på sig att bli klar med grundskola eller gymnasium och dels om kunden inte kan arbeta heltid på något arbete på arbetsmarknaden på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare är du statstjänsteman och har uppdraget att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet bedömer du om kunden har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du identifierar också kundens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering. Du ansvarar för kontakter och samarbete med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården och i förekommande fall föräldrar och skolan. Du träffar kunderna via digitala kanaler och i personliga möten.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om och intresse för olika typer av funktionsnedsättningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2017-01-26Övrig information2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
KontaktChef: Elisabeth Bengtsson tel 010-118 07 37 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karolina Lind tel 010-119 75 60 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Susanne Pehrsson, tel 010-119 26 65, Saco-S: Veronica Johansson, tel 010-119 20 99.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 12 februari 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-02-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 3283663
Observera att sista ansökningsdag har passerat.