Personliga handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Örebro, Hallsberg, Lindesberg, Karlskoga, Köping eller i hela Sverige

Vi söker ett antal personliga handläggare till avdelningen för funktionsnedsättning med placering Örebro

Ansvar och arbetsuppgifter Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi ett antal personliga handläggare till följande inriktningar: aktivitetsersättning, handikappersättning, vårdbidrag och assistansersättning.

I rollen som personlig handläggare kan det vid ändringar i verksamheten bli aktuellt för dig att även arbeta med andra försäkringsförmåner inom avdelningen för Funktionsnedsättning.

Aktivitetsersättning
Du möter kunder mellan 19 och 30 år som behöver aktivitetsersättning och samordning under minst ett år framåt på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. Du samverkar med andra aktörer som hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen, länets kommuner och skolor för kundens rehabilitering mot sysselsättning, studier och arbete.

Handikappersättning
När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de har ett hjälpbehov och har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

Vårdbidrag
Du möter kunder med barn som behöver särskild vård och tillsynsbehov på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

Assistansersättning
Du möter kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Du utreder om kunden har rätt till personlig assistans.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsterna är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringen är i Örebro. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef: Cecilia Törnkvist 010- 113 43 24 (för frågor om tjänsterna inom aktivitetsersättning) och Susann Tegevi 010- 113-11 09 (för frågor om tjänsterna inom handikappersättning, vårdbidrag och assistansersättning) HR-specialist Ellinor Dervinger, tel 010-114 24 01 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Bengt Skogberg 010-112 68 65 och Saco-S: Mikael Ryberg 010-119 77 69.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2016 märkt med diarienummer 063045-2016.Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-11-03

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3141952

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: