Personlig handläggning

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Nyköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Nyköping, Norrköping, Katrineholm, Södertälje, Strängnäs eller i hela Sverige

Vi söker personliga handläggare med placering i Nyköping

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare till avdelningen för funktionsnedsättning inom våra inriktningar aktivitetsersättning, assistansersättning, handikappersättning samt vårdbidrag. I din roll som personlig handläggare kan det bli aktuellt att arbeta med olika inriktningar inom avdelningen.

När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Målet är att stödja kunderna ut i ett aktivt deltagande i arbets- eller samhällslivet.Som personlig handläggare utreder du kundens rätt till aktivitetsersättning.

När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till personlig assistans.

När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil (framförallt inom assistansersättning)

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-08-29

Övrig information
Ett antal tjänster tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten.

Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Camilla Liberg tfn: 010-114 19 75, HR-specialist Ellinor Dervinger (för frågor om rekryteringsprocessen) tfn: 010-114 24 01, Fackförbundet ST: Inger Karlsson, tfn 010-119 21 16, Saco-S: Veronica Johansson, tfn: 010-119 20 99, SEKO; Ann-Charlotte Pagden, tfn: 010-117 72 53.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 18 september 2016 märkt med diarienummer 049840-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3017820

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: