Personlig handläggare Västerås
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Enköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Västerås,
Hallstahammar,
Surahammar,
Eskilstuna,
Köping eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Försäkringskassan söker dig som vill arbeta som Personlig handläggare inom Avdelningen för sjukförsäkring
Placering Västerås
Avdelningen för sjukförsäkring
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vi kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning.
Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut avseende sjukpenning.
Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete efter vissa begränsade insatser från Försäkringskassan, men arbetet innebär även att se om behoven ändras och agera efter det. För din utredning tar du kontakt med kunder, arbetsgivare samt hälso- och sjukvården, skriftligen och via telefon.
Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvarar teamet för resultat, planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.
Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att, via telefon och skriftligen, professionellt bemöta människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten) Ann-Kristin Sollengren, tfn 010-119 20 15
HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Linnea Haglund, tfn 010-118 32 79
Fackförbundet ST: Linda Lundback, tfn 010-119 20 28, Saco-S: Ingela Jonsson, tfn 010-119 21 97.
Ansökan
Vill du bli en av oss? Välkommen med din ansökan senast den 12 mars 2017 märkt med diarienummer 014680-2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-02-21ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351
10351 Stockholm
Kontorsadress10351
Jobbnummer 3332417
Observera att sista ansökningsdag har passerat.