Personlig handläggare, Stockholm
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Södertälje,
Botkyrka,
Huddinge,
Sundbyberg,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du vara med och påverka sjukfrånvaron i Sverige? Försäkringskassan söker personliga handläggare till avdelningen för sjukförsäkring i Stockholmsområdet med placering vid något av kontoren i Globen, Alvik, Sundbyberg, Täby, Sollentuna, Huddinge eller Södertälje
Inom avdelningen för sjukförsäkring arbetar personliga handläggare och försäkringsutredare i tre flöden utifrån individers olika behov. Kontakten med dessa sker skriftligen eller via telefon och vid behov också via personliga möten. Människors olika behov ställer krav på att arbeta flexibelt med skiftande arbetssätt och med olika kompetens. Detta arbete har sin grund i Socialförsäkringen och en del av detta uppdrag innebär att göra bedömningar enligt lagen samt fatta beslut om ersättning.
Ansvar och arbetsuppgifter
Varje individ har en unik situation och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som personlig handläggare ger du förutsättningar för att de individer du möter ska kunna få en överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I dina arbetsuppgifter ingår utredningsarbete vilket också innebär kontakter med externa parter, som arbetsgivare och vårdgivare, för att inhämta kompletterande information för en rättssäker tillämpning av sjukförsäkringen. Du ska självständigt kunna fatta beslut som kan påverka människors livssituation samt kommunicera dessa. Som nyanställd i denna roll får du en gedigen utbildning på ca 10 veckor för att du ska känna dig trygg och säker i arbetet. I utbildningen varvas teori och praktik. Du kommer att arbeta i ett team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Lean är vår verksamhetsstrategi och därför ingår också i rollen att arbeta med ständiga förbättringar. Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning möter du individer som bedömts kunna återgå i arbete/sysselsättning utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. Du möter dem i telefon och/eller skriftligen. När du är trygg och säker i yrkesrollen kommer du att arbeta med inriktning sjukpenning/samordning och du möter då individer med en komplex livssituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast individen via telefon och/eller skriftligen men ibland också i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg i dig själv och har en förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god förmåga att prioritera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, talar och skriver svenska obehindrat
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av självständigt arbete där du gjort bedömningar och fattat egna beslut
• har erfarenhet av kvalificerade bedömning och att fatta beslut som berör människor i utsatta situationer, gärna på en myndighet
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Ett antal tjänster som Personliga handläggare inom Sjukpenning och Sjukpenning/Samordning. Anställning tillsvidare, heltid, med tillträde 2 maj eller 7 augusti 2017 i första hand. Provanställning kan förekomma. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Sjukpenning/Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig bevaka din e-post under hela rekryteringsprocessen.
Kontaktpersoner För frågor om arbetsuppgifterna Eva Duvelius 010-116 53 86 eller Johanna Vesterlund Ganic 010-116 26 94. För frågor om rekryteringsprocessen: HR-specialist Hans Åkerlund 010-116 7971. För fackliga frågor: Fackförbundet ST: Carolina Mancho 010-116 2880 och för Saco: Frida Hård 010-116 3373.
Ansökan Välkommen med din ansökan snarast och senast den 15 mars 2017 märkt med diarienummer 017469-2017.Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-03-03ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Stockholm
10351 Stockholm
KontorsadressStockholm
Jobbnummer 3354736
Observera att sista ansökningsdag har passerat.