Personlig handläggare, Östersund

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Östersund
2016-11-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare, Östersund" (publicerad 2016-11-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Östersund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall, Ljusdal eller i hela Sverige

Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vikunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning. Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut avseende sjukpenning.

Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete efter vissa begränsade insatser från Försäkringskassan, men arbetet innebär även att se om behoven ändras och agera efter det. För din utredning tar du kontakt med kunder, arbetsgivare samt hälso- och sjukvården, skriftligen och via telefon.

Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordningansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. I ditt arbete ger du förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvåren. Eftersom dessa möten vanligtvis sker på de olika parternas arenor ingår resor i tjänsten.

Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef Peter Ivarsson (för frågor om tjänsten) 010-111 43 61, HR-specialist Jenny Nilsson (för frågor om rekryteringsprocessen) 010-111 43 60, Fackförbundet ST: Mona Ericsson 010-118 85 55, Saco-S: Marina Dahl 010-111 68 18

Publiceringsdatum
2016-11-18

Så ansöker du
Vill du bli en av oss? Välkommen med din ansökan senast den 2 december 2016 märkt med diarienummer 064976-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-12-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Jobbnummer
3167900

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: