Personlig handläggare Mora/Borlänge
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Mora
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Mora,
Orsa,
Rättvik,
Älvdalen,
Leksand eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Mora,
Härjedalen,
Falun,
Borlänge,
Bollnäs eller i
hela Sverige Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker Personlig handläggare till
Avdelningen för funktionsnedsättning
med placering i Mora eller Borlänge
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning aktivitetsersättning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller med funktionsnedsättning.
När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-07-18Övrig informationEn tjänst tillsvidare och ett vikariat under ca 1 år, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
För frågor om tjänsten kontaktar du rekryterande chefer: Pernilla Boberg Frank, tel. 010-114 54 53 (t.o.m. vecka 29) och Christina Sturesson, tel. 010-119 92 38 (fr.o.m. vecka 30). HR-specialist Karin Karlsson, tel. 010-116 90 37 (för frågor om rekryteringsprocessen t.o.m. vecka 31). Fackförbundet ST: Erika Börgel (tom vecka 30), tel. 010-112 58 55 och Lena Olofsson (from v. 31), tel. 010-112 58 75 Saco-S: Mikael Ryberg, tel. 010-116 34 39, Seko: Ann-Charlotte Pagden, tel. 010-117 72 53.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2016 märkt med diarienummer 043112-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-08-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
Kontorsadress10351 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2958973
Observera att sista ansökningsdag har passerat.