Personlig handläggare inom Sjukpenning/Samordning i Motala
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Motala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Motala,
Vadstena,
Mjölby,
Karlsborg,
Linköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Motala,
Mjölby,
Karlsborg,
Linköping,
Haninge eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
På Avdelningen för sjukförsäkringen arbetar drygt 4 000 personer fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vår målgrupp har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare gör du de sjukskrivna och samarbetspartners delaktiga i processen för återgång i arbete och bidrar med trygghet i samarbetet. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.
I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du gör utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. De sökande har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Du samordnar och leder möten där du och den sjukskrivne, tillsammans med framför allt arbetsgivaren och behandlande läkare, planerar för återgången i arbete. Insatserna anpassas utifrån varje persons unika behov. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del av arbetet.
Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Tjänsterna är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner Rekryterande chefer: Johan Holgersson tfn 010-114 02 42 eller Anna Ydrevik tfn 010-114 43 08 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Sara Bergström tfn 010-116 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eva Karlsson tfn 010-114 02 14, Saco-S: Maria Wygler tfn 010-114 54 79, Seko:
fseko@forsakringskassan.se.
Intervjuer och urval kommer påbörjas efter sista ansökningsdag. På grund av semestertider kan det vara svårt att nå kontaktpersonerna under delar av annonseringsperioden.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 7 augusti 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-07-04ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-08-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 3588651
Observera att sista ansökningsdag har passerat.