Personlig handläggare i Trollhättan/Uddevalla
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ospecificerad arbetsort
2018-04-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare i Trollhättan/Uddevalla" (publicerad 2018-06-28) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ospecificerad arbetsort eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Ospecificerad arbetsort Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vi människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Vår målgrupp har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Vi utökar verksamheten i Fyrbodal och söker nu flera personliga handläggare. Som personlig handläggare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar.
I rollen som personlig handläggare möter du personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev och e-post. I vissa fall behövs personliga möten och samordnande rehabiliteringsinsatser för att nå målet om återgång i arbete. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare för att de ska ta sitt rehabiliteringsansvar. I din roll ansvarar du för att leda avstämningsmöten där du och den enskilde, tillsammans med andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare deltar.
Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil.
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster som Personlig handläggare. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del av i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef Annika Johansson, 010-119 77 41 och Martina Laurell 010-119 77 50 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Liza Andersson 010-111 44 95 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Frida Berntsson 010-119 47 65, Saco-S: Anne Löwendahl-Andersson, 010-118 51 54, Seko:
fseko@forsakringskassan.sePubliceringsdatum2018-04-04Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 18 april 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell Lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-04-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockjolm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 4060407
Observera att sista ansökningsdag har passerat.