Personlig handläggare i Karlstad

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlstad
2017-12-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare i Karlstad" (publicerad 2019-05-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlstad, Kristinehamn, Säffle, Nacka, Sunne eller i hela Sverige

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter enskilda som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Individer har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Vi söker nu personlig handläggare, som kommer att få arbeta inom någon av inriktningarna aktivitetsersättning, assistansersättning, handikappersättning eller vårdbidrag.

Inriktning aktivitetsersättning Du bedömer om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten.

Inriktning assistansersättning I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, ibland via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som personen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.

Inriktning handikappersättning Du har kontakt med individer som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen. I arbetet bedömer du individens behov av hjälp genom att göra kvalificerade utredningar. Kontakten med individen sker framförallt via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.

Inriktning vårdbidrag Du möter föräldrar/vårdnadshavare med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen. Möten/samtal med berörda sker oftast per telefon och vid behov eller önskemål i hemmet eller på annan plats. Du samarbetar bland annat med hälso- och sjukvården och kommunen.

Du kan läsa mer om dessa inriktningar på vår hemsida.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt: Anställning, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör en ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner Enhetschef Peter Stenebjer, 010-111 39 59 (för frågor om tjänsten aktivitetsersättning), Enhetschef Frida Kullander, 010-112 69 10 (för frågor om tjänsten assistansersättning, handikappersättning, vårdbidrag). HR-specialist Amelia Lesniewicz 010-118 68 53 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Lena Olofsson, 010-1125875, Saco-S: Mikael Ryberg 010-1197769, Seko: del Barba Irre, 010-115 30 87.

Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-12-18

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3859262

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: