Personlig handläggare i Jönköping

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
2018-05-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare i Jönköping" (publicerad 2019-01-11) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Jönköping, Nässjö, Eksjö, Tranås, Haninge eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder är i olika situationer i livet och har olika behov av stöd. Vi vill bidra till att göra deras vardag enklare och tryggare.

Regeringen har lämnat ett lagförslag om att införa två nya förmåner; omvårdnadsbidrag och merkostnadsersättning från och med 1 januari 2019. De nya förmånerna innebär en av de största förändringarna inom funktionshinderområdet på många år och därför vill vi ha just dig med oss på resan. Enligt regeringens lagförslag ska de nya förmånerna svara bättre till dagens samhälle och familjesituationer bland annat genom att utgå från individens behov, öka möjligheten för föräldrar att dela på rätten till omvårdnadsbidrag och göra det lättare för föräldrar att kombinera arbete med omvårdnad.

För att lyckas med genomförandet av de två nya förmånerna behöver vi komplettera med ett antal personliga handläggare. Nu hoppas vi att det blir just du som söker.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I arbetet bedömer du om det eventuella vårdbehovet är så omfattande att föräldern kan vara berättigad till ersättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och kontakten med individerna sker via telefon eller i ett personligt möte samt skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt och stödjer försäkrade och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• trivs att arbeta teambaserat

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2018-05-03

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare och visstid, heltid, med planerat tillträde tidigast 15 oktober. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan komma att ingå i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer vi att ha rekryteringsseminarium som en del i rekryteringsprocessen

Kontakt
Chef: Kristina Åstrand tel 010-116 53 23 eller Lotta Englund tel 010-116 26 88 tel (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt tel 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Antonella Datillo In-Gomez 010-116 48 76 Åsa Janlöv 010-116 11 69 Saco-S: Vanja Andersson 010-114 17 25. Seko

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 27 maj 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
4120939

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: