Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Värnamo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Värnamo, Hylte, Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Värnamo, Gislaved, Ljungby, Växjö, Nässjö eller i hela Sverige

Personlig handläggare sjukpenning/samordning

Placering Jönköping, Vetlanda eller Värnamo

Avdelningen för sjukförsäkring
På Avdelningen för sjukförsäkringen arbetar drygt 4 000 personer fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Det är avgörande att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.

I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Dina kunder har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Du samordnar och leder möten där du och kunden, tillsammans med framför allt arbetsgivaren och behandlande läkare, planerar för återgången i arbete. Insatserna anpassas utifrån varje kunds unika behov. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. I arbetet ingår även att förklara beslut för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet.

Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Utöver detta ansvarar teamet för planering och fördelning av arbetet.

Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del av urvalsprocessen i den här rekryteringen. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Katrina Törnvall, 010-118 29 42 (Vetlanda), Faton Lajqi, 010-118 26 14 (Värnamo), Camilla Nohammar, 010- 118 30 86 (Jönköping). HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Klara Skoog, 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Elisabeth Töre, 010-117 29 09 Saco-S: Elisabeth Lopez, 010-118 55 29.

Ansökan
Vill du bli en av oss? Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2017 märkt med diarienummer 073440-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-12-21

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3227329

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: