Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Borås,
Ale,
Göteborg,
Kungsbacka,
Kungälv eller i
hela Sverige Vi söker en till två
Personliga handläggare till Aktivitetsersättning och Funktionsnedsättning
med placering i Borås
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut om rätt till ersättning eller inte. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du dokumenterar ditt arbete löpande. Just nu söker vi personliga handläggare inom inriktningarna:
Aktivitetsersättning
Du möter kunder mellan 19 och 30 år som behöver aktivitetsersättning och samordning på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. Under tiden som kunden har ersättning coachar och motiverar du kunden. Du samverkar med andra aktörer som hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen, länets kommuner och skolor för kundens rehabilitering mot studier, arbete. Du utreder rätten till ersättning, informerar och vägleder via telefon och personliga möten.
Funktionsnedsättning
I arbetet inom Funktionsnedsättning ingår utredningsarbete i form av analyser och bedömningar. Du samordnar och leder även möten med kunden och externa samarbetspartners i viss mån. Utredningarna är omfattande gällande underlag och tid och du jobbar med en eller flera av följande ersättningar och bidrag:
Handikappersättning När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de har ett hjälpbehov och har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.
Vårdbidrag Du möter kunder med barn som behöver särskild vård och tillsynsbehov på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
Assistansersättning Du möter kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Du utreder om kunden har rätt till assistansersättning.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt internt och externt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har vana av att göra analyser och bedömningar
• har goda kunskaper och erfarenheter om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2016-08-18Övrig informationEn till två tjänster, tillsvidare samt visstid, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska test kan komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta rekryterande chef Florence Bergqvist 010-119 49 17 (för frågor om tjänsten), HR-specialist Therése Källberg, tel 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Rydbäck, tel 010-119 91 08 och Saco-S: Tina Hermansson, tel 010-119 62 23.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 4 september 2016 märkt med diarienummer 047971-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-09-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10531 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2999791
Observera att sista ansökningsdag har passerat.