Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gällivare
2016-06-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Överkalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Överkalix, Kalix eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för Funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga till förmånerna aktivitetsersättning, handikappersättning, vårdbidrag samt assistansersättning. Placering i Gällivare.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvaret för hela kundengagemanget. Vi arbetar teambaserat, med förbättringsarbete och har LEAN som verksamhetsstrategi.

Just nu söker vi Personliga handläggare inom inriktningarna sjukersättning och handikappersättning/vårdbidrag. Det kan även bli aktuellt att arbeta med andra inriktningar.

Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, handikappersättning eller assistansersättning samt sjuk och aktivitetsersättning. Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. I arbetet samarbetar du med de som kunden kan ha stöd av, exempelvis personliga ombud, hälso- och sjukvården samt kommun och Arbetsförmedlingen.

Vi söker dig som:

• har en examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• har god kommunikativ förmåga, talar och skriver svenska obehindrat
• har mycket god språklig förmåga vilket innebär att du förstår komplicerade språkliga underlag, och producerar egna dokument av hög kvalitet
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar samt är initiativtagande och tar ansvar för helheten
• har gott omdöme och arbetar strukturerat, även under press
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål som
• skapar goda kundvärden
• har datorvana samt körkort för personbil

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god kunskap och förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av samtals- och intervjumetodik
• har kompetens i LEAN-baserat förbättringsarbete

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-06-23

Övrig information
Placeringsort är i Gällivare. Tjänsten är tillsvidare, heltid med tillträde omgående, enligt överenskommelse. Provanställning kan förekomma. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Intervjuer i denna rekrytering kommer att genomföras under v.27-28.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chefer: Anna Emborg tfn 010-111 47 19, HR-specialist Sara Bergström, 010-116 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Maria Isberg 010-111 44 09 eller Jeanette Johansson 010-111 47 41, Saco-S: Annelie Edvinsson 010-111 67 06, SECO Johanna Grundström 010-115 30 44.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 5 juli 2016, märkt med diarienummer 037977-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fst lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-07-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2922874

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: