Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Gällivare
2016-04-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Överkalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Överkalix, Kalix eller i hela Sverige

Vi söker Personlig handläggare med placering

Avdelningen för sjukförsäkring i Gällivare

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du arbetar rättssäkert och gör kvalificerade utredningar som leder till rätt beslut om ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

När du arbetar med sjukpenning handlägger du kunders ärenden som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller till viss del med insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.

När du arbetar med samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Du utreder och beslutar om kundens rätt till ersättning. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder du kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du har en central funktion att samordna de olika insatserna för kund. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. Du möter kund via dator, telefon eller i personliga möten.

Just nu söker vi personlig handläggare med inriktning samordning. I rollen Personlig handläggare kan det även bli aktuellt att arbeta med andra inriktningar inom SF.

Försäkringskassan arbetar i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. På försäkringskassan arbetar vi även med Lean och ständiga förbättringar.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-04-20

Övrig information
En tillsvidaretjänst, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Johnny Lahti 010-111 27 12 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson, tel 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eva Taavo 010-112 63 76. Saco-S: Ingmarie Johansson, tel 010-119 26 37.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 4 maj 2016 märkt med diarienummer 024128-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2795032

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: