Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Nyköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Nyköping, Norrköping, Katrineholm, Södertälje, Strängnäs eller i hela Sverige

Försäkringskassan söker dig som vill arbeta som Personlig handläggare inom avdelningen för Sjukförsäkring med placering i Nyköping

Avdelningen för sjukförsäkring

Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vi kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter

Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning och med inriktning sjukpenning/samordning.

Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut avseende sjukpenning.

Inriktning sjukpenning- ansvar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete efter vissa begränsade insatser från Försäkringskassan, men arbetet innebär även att se om behoven ändras och agera efter det. För din utredning tar du kontakt med kunder, arbetsgivare samt hälso- och sjukvården, skriftligen och via telefon.

Inriktning sjukpenning/samordning- ansvar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvården. Resor ingår i tjänsten.

Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för resultat, planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.

Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt bemöta människor i svåra livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-04-12

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan tillämpas. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Cecilia Trehn, 010-114 28 62. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Sara Ragnarsson 010-116 10 73 eller Catarina Tunberg 010-116 12 76 . Fackförbundet ST: Marie Åkerlind, 010-114 20 34. Saco-S: Tommy Persson, 010-118 66 40.

Så ansöker du
Vill du bli en av oss? Välkommen med din ansökan senast den 22 april 2016 märkt med diarienummer 021446-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2778975

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: