Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Borlänge
2016-04-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2017-01-09) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Borlänge, Falun, Norberg, Fagersta, Ovanåker eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för Funktionsnedsättning i Borlänge

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare inom området funktionsnedsättning med inriktningarna, assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag.

Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. I många fall sker kontakt och utredning via telefon och i vissa fall är personliga möten aktuellt. Vidare ingår det att samordna insatser i samverkan med vårdgivare och andra aktörer.

Handikappersättning

När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de har ett hjälpbehov och har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

Vårdbidrag

Du möter kunder med barn som behöver särskild vård och tillsynsbehov på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

Assistansersättning

När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov och som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till personlig assistans.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2016-04-01

Övrig information
Tjänsterna är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan ingå i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Christina Sturesson tfn 010-119 92 38, HR-specialist Sara Bergström tfn 010-116 45 09, (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Erika Börgel tfn 010-112 58 55, Saco-S: Mikael Ryberg 010-119 77 69.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 17 april 2016, märkt med diarienummer 019832-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2755672

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: