Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Västervik
2015-12-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-12-14) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Västervik, Vimmerby, Valdemarsvik, Oskarshamn, Hultsfred eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Västervik, Vimmerby, Oskarshamn, Hultsfred, Linköping eller i hela Sverige

Personlig handläggare

Tack vare utökade resurser till sjukförsäkringen kan vi nu rekrytera fler nya medarbetare

till Avdelningen för sjukförsäkring i Västervik

Ansvar och arbetsuppgifter
Som Personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna förutsättningar till överblick och att känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du hjälper våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar om rätten till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvar för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden återgår i sysselsättning och egen försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning samt inriktning sjukpenning/samordning.

Du som arbetar med inriktning sjukpenning handlägger ärenden för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning på egen hand eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter dina kunder via dator eller telefon.

Du som arbetar med inriktning sjukpenning/samordning möter kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. I arbetet utreder du behovet av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten med bland annat arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården.

Som personlig handläggare inom både inriktningar kommer du att ingå i ett team med gemensamt ansvar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också att arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för kund.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kund och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kund och samarbetspartners för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil  

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer 

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2015-12-22

Övrig information
1-2 tjänster som Personlig handläggare, både med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten med inriktning sjukpenning/samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska test kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Petter Grönwall 010-118 55 24. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Klara Skoog 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Yvonne Dahlén 010-118 55 09 Saco-S: Elizabeth Lopez 010-118 55 29.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 10 januari märkt med diarienummer 062875-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2590194

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: