Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Kalmar
2015-11-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-09-29) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Kalmar,
Mörbylånga,
Borgholm,
Nybro,
Torsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Kalmar,
Mörbylånga,
Nybro,
Torsås,
Emmaboda eller i
hela Sverige Vi söker Personlig handläggare till Avdelningen för funktionsnedsättning med placering i Västervik/Kalmar
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi Personliga handläggare inom området funktionsnedsättning till våra kontor i Kalmar och Västervik. Inom dessa inriktningar möter du kunden i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen och i förekommande fall även skola och Arbetsförmedlingen. Inom uppdraget arbetar du med assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag.
När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden behöver personlig assistans.
När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt. I arbetet utreder du de behov av hjälp och tillsyn som beror på sjukdomen och/eller funktionsnedsättningen. Du möter kunderna i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.
När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-11-03Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Susanne Möller tel. 010-118 55 15 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Klara Skoog, tel. 010-119 57 41 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: namn, tel Saco-S: namn, tel Seko: namn, tel
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 17 november märkt med diarienummer 053087-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningSå ansöker duSista dag att ansöka är 2015-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2509457
Observera att sista ansökningsdag har passerat.