Personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skövde
2015-10-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-28) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skövde,
Tibro,
Tidaholm,
Götene,
Skara eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skövde,
Karlsborg,
Lidköping,
Haninge,
Jönköping eller i
hela Sverige Personlig handläggare
Vi söker ett antal Personliga handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring
Placering Skövde
Ansvar och arbetsuppgifter
Som Personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna förutsättningar till överblick och att känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du hjälper våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar om rätten till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvar för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden återgår i sysselsättning och egen försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning samt inriktning sjukpenning/samordning.
Du som arbetar med inriktning sjukpenning handlägger ärenden för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning på egen hand eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter dina kunder via dator eller telefon.
Du som arbetar med inriktning sjukpenning/samordning möter kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. I arbetet utreder du behovet av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten med bland annat arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team med gemensamt ansvar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också att arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för kund.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kund och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kund och samarbetspartners för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2015-10-12Övrig informationEn tjänst med inriktning sjukpenning och tre tjänster med inriktning sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten med inriktning sjukpenning/samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Maria Baudtler, tfn. 010-119 69 36 Maria Schytt 010-119 28 65.HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Ulrica Sandborg 010-119 55 43. Fackförbundet ST: Johan Almén, tfn. 010-119 27 54, Saco-S: Leif Eliasson, tfn 010-010-119 27 77.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 28 oktober 2015 märkt med diarienummer 049009-2015.
Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningSå ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2474869
Observera att sista ansökningsdag har passerat.